Globalization, being black, education

it is necessary to teach Milton Santos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-73058

Keywords:

Globalization, Geography, Black, Milton SAntos

Abstract

By proposing a text about the need to teach Milton Santos, the main intention is to show the importance of this black intellectual for critical thinking, not only in Geography, but in any area of ​​knowledge dedicated to understanding the dynamics of territories from of different vectors. It is certainly impossible in this article to cover all of Milton Santos' theory that can be transformed into classroom content. That is why we chose to develop a reflection with the various faces of globalization as its guiding theme, above all, the face of socioeconomic perversity that influences education, racial issues, and the entire territory. To teach the topic of globalization through a critical approach in the classroom, we suggest videos – documentaries and interviews – in which Milton Santos is the protagonist. The videos help to establish the image and corporeality of Milton Santos and contribute to expanding the understanding of his worldview. Finally, we hope to contribute to reinforcing the relevant legacy of this important geographer for the critical understanding of the world in which we live.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sebastião Pinheiro Gonçalves de Cerqueira Neto, fessor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

PhD in Geography, with an emphasis on Regional Analysis, Federal University of Sergipe, State of Sergipe, Brazil; post-doctoral internships at the Federal University of Bahia, State of Bahia, Brazil (2014); Center for Social Studies at the University of Coimbra, Portugal (2015); and Federal University of Rio de Janeiro, State of Rio de Janeiro, Brazil (2018); professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Bahia, Porto Seguro campus, State of Bahia, Brazil; leader of the Milton Santos Observatory Research Group (IFBA/CNPq).

Leonardo Thompson da Silva, nstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

PhD in Geography, Federal University of Bahia, State of Bahia, Brazil; with a sandwich period at the University of Coimbra, Portugal; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Bahia,  Porto Seguro campus, Brazil; member of the Milton Santos Observatory Research Group (IFBA/CNPq); tutor of the Tutorial Education Program (PET) Conexões de Saberes.

Cediglês Lima dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia

Master in Mathematics, Federal University of Santa Cruz, State of Bahia, Brazil; professor at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Bahia, Porto Seguro campus, State of Bahia, Brazil.

References

AMARAL FILHO, J. A grande transformação e as estratégias de desenvolvimento local. In: ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA POLÍTICA, 7.; COLÓQUIO LATINO-AMERICANO DE ECONOMISTAS POLÍTICOS, 2., 2002, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Editora da UFPR, 2002. p. 1-21.

ANDRIOLI, L. A.; DARÓS, R.; FRANTZ, W. A educação popular como método de aprendizagem por meio dos movimentos sociais. In: SCHÖNARDIE, P. A.; ULRICH, C. B.; ANDRIOLI, L. A. (org.). Educação Popular: epistemologias, diálogos e saberes (Volume I). Foz do Iguaçu: CLAEC e-Books, 2022. p. 30-40. Disponível em: https://publicar.claec.org/index.php/editora/catalog/book/71. Acesso em: 25 abr. 2024.

BRANDÃO, C. A. A dimensão espacial do subdesenvolvimento: uma agenda para os estudos urbanos e regionais. 2004. 206 f. Tese (Livre-Docência) – Instituto de Economia, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/314769. Acesso em: 25 abr. 2024.

CONCEIÇÃO, F. Um café com Milton Santos. Folha de São Paulo, São Paulo, 8 de julho de 2001. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs0807200107.htm. Acesso em: 25 abr. 2024.

DINIZ, J. R. A territorialização dos conflitos e das contradições: o capital versus trabalho nos laranjais baianos e sergipanos. 2009. 313 f. Tese (Doutorado em Geografia Humana) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-04022010-143918/publico/JANIO_ROBERTO_DINIZ_SANTOS.pdf. Acesso em: 25 abr. 2024.

GIDDENS, A. Mundo em descontrole. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Record, 2000.

HAESBAERT, R. Região, diversidade territorial e globalização. GEOgraphia, Niterói, v. 1, n. 1, p. 15-39, 2009. DOI 10.22409/GEOgraphia1999.v1i1.a13361. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13361. Acesso em: 25 abr. 2024.

HANSEN, D. L. Educação e desenvolvimento local. In: FALCÓN, M. L. O.; HANSEN, D. L.; BARRETO JÚNIOR, E. R. (org.). Cenários de desenvolvimento local: estudos exploratórios. Aracajú: Secretaria Municipal de Planejamento, 2003. p. 97-123.

ORTIZ, R. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense, 2000.

MORAES, A. C. R. Território e história no Brasil. São Paulo: Hucitec, 2002.

SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4. ed. São Paulo: EdUSP, 2006.

SANTOS, M. O país distorcido: o Brasil, a globalização e a cidadania. São Paulo: Publifolha, 2002.

SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.

SANTOS, M. O intelectual e a universidade estagnada. Revista Adusp, São Paulo, p. 16-20, out. 1997. Disponível em: https://www.adusp.org.br/files/revistas/11/r11a03.pdf. Acesso em: 25 abr. 2024.

SANTOS, M. Por uma Geografia cidadã: por uma epistemologia da existência. Boletim Gaúcho de Geografia, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 6-14, 1996. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/bgg/article/view/38613. Acesso em: 25 abr. 2024.

SANTOS, M. O trabalho do geógrafo no terceiro mundo. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1991.

SANTOS, M. Pensando o espaço do homem. São Paulo: EdUSP, 1982.

SANTOS, M.; SILVEIRA, M. L. O ensino superior público e particular e o território brasileiro. Brasília: ABMES, 2000.

SILVA, J. A.; CARBONESE, T.; FEJES, M. Conheça um investigador: um projeto de divulgação científica. In: SEMINÁRIO HISPANO BRASILEIRO, 2., 2012, Brasília. Anais [...]. Brasília: CTS, 2012. p. 215-224. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/download/387/325/1368. Acesso em 25 abr. 2024.

SOUSA-SANTOS, B. Desigualdad, exclusión y globalización: hacia la construcción multicultural de la igualdad e la diferencia. Revista de Interculturalidad, Santiago, v. 1, n. 1, mar. 2005.

Published

2024-08-14

How to Cite

CERQUEIRA NETO, S. P. G. de; SILVA, L. T. da; SANTOS, C. L. dos. Globalization, being black, education: it is necessary to teach Milton Santos. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 23, n. 2, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-73058. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73058. Acesso em: 25 aug. 2024.