Globalization, being black, education
it is necessary to teach Milton Santos
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2024-73058Keywords:
Globalization, Geography, Black, Milton SAntosAbstract
By proposing a text about the need to teach Milton Santos, the main intention is to show the importance of this black intellectual for critical thinking, not only in Geography, but in any area of knowledge dedicated to understanding the dynamics of territories from of different vectors. It is certainly impossible in this article to cover all of Milton Santos' theory that can be transformed into classroom content. That is why we chose to develop a reflection with the various faces of globalization as its guiding theme, above all, the face of socioeconomic perversity that influences education, racial issues, and the entire territory. To teach the topic of globalization through a critical approach in the classroom, we suggest videos – documentaries and interviews – in which Milton Santos is the protagonist. The videos help to establish the image and corporeality of Milton Santos and contribute to expanding the understanding of his worldview. Finally, we hope to contribute to reinforcing the relevant legacy of this important geographer for the critical understanding of the world in which we live.
Downloads
References
AMARAL FILHO, J. A grande transformação e as estratégias de desenvolvimento local. In: ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA POLÍTICA, 7.; COLÓQUIO LATINO-AMERICANO DE ECONOMISTAS POLÍTICOS, 2., 2002, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Editora da UFPR, 2002. p. 1-21.
ANDRIOLI, L. A.; DARÓS, R.; FRANTZ, W. A educação popular como método de aprendizagem por meio dos movimentos sociais. In: SCHÖNARDIE, P. A.; ULRICH, C. B.; ANDRIOLI, L. A. (org.). Educação Popular: epistemologias, diálogos e saberes (Volume I). Foz do Iguaçu: CLAEC e-Books, 2022. p. 30-40. Disponível em: https://publicar.claec.org/index.php/editora/catalog/book/71. Acesso em: 25 abr. 2024.
BRANDÃO, C. A. A dimensão espacial do subdesenvolvimento: uma agenda para os estudos urbanos e regionais. 2004. 206 f. Tese (Livre-Docência) – Instituto de Economia, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/acervo/detalhe/314769. Acesso em: 25 abr. 2024.
CONCEIÇÃO, F. Um café com Milton Santos. Folha de São Paulo, São Paulo, 8 de julho de 2001. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/fsp/mais/fs0807200107.htm. Acesso em: 25 abr. 2024.
DINIZ, J. R. A territorialização dos conflitos e das contradições: o capital versus trabalho nos laranjais baianos e sergipanos. 2009. 313 f. Tese (Doutorado em Geografia Humana) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-04022010-143918/publico/JANIO_ROBERTO_DINIZ_SANTOS.pdf. Acesso em: 25 abr. 2024.
GIDDENS, A. Mundo em descontrole. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Record, 2000.
HAESBAERT, R. Região, diversidade territorial e globalização. GEOgraphia, Niterói, v. 1, n. 1, p. 15-39, 2009. DOI 10.22409/GEOgraphia1999.v1i1.a13361. Disponível em: https://periodicos.uff.br/geographia/article/view/13361. Acesso em: 25 abr. 2024.
HANSEN, D. L. Educação e desenvolvimento local. In: FALCÓN, M. L. O.; HANSEN, D. L.; BARRETO JÚNIOR, E. R. (org.). Cenários de desenvolvimento local: estudos exploratórios. Aracajú: Secretaria Municipal de Planejamento, 2003. p. 97-123.
ORTIZ, R. Mundialização e cultura. São Paulo: Brasiliense, 2000.
MORAES, A. C. R. Território e história no Brasil. São Paulo: Hucitec, 2002.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. 4. ed. São Paulo: EdUSP, 2006.
SANTOS, M. O país distorcido: o Brasil, a globalização e a cidadania. São Paulo: Publifolha, 2002.
SANTOS, M. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2000.
SANTOS, M. O intelectual e a universidade estagnada. Revista Adusp, São Paulo, p. 16-20, out. 1997. Disponível em: https://www.adusp.org.br/files/revistas/11/r11a03.pdf. Acesso em: 25 abr. 2024.
SANTOS, M. Por uma Geografia cidadã: por uma epistemologia da existência. Boletim Gaúcho de Geografia, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 6-14, 1996. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/bgg/article/view/38613. Acesso em: 25 abr. 2024.
SANTOS, M. O trabalho do geógrafo no terceiro mundo. 3. ed. São Paulo: Hucitec, 1991.
SANTOS, M. Pensando o espaço do homem. São Paulo: EdUSP, 1982.
SANTOS, M.; SILVEIRA, M. L. O ensino superior público e particular e o território brasileiro. Brasília: ABMES, 2000.
SILVA, J. A.; CARBONESE, T.; FEJES, M. Conheça um investigador: um projeto de divulgação científica. In: SEMINÁRIO HISPANO BRASILEIRO, 2., 2012, Brasília. Anais [...]. Brasília: CTS, 2012. p. 215-224. Disponível em: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/download/387/325/1368. Acesso em 25 abr. 2024.
SOUSA-SANTOS, B. Desigualdad, exclusión y globalización: hacia la construcción multicultural de la igualdad e la diferencia. Revista de Interculturalidad, Santiago, v. 1, n. 1, mar. 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sebastião Pinheiro Gonçalves de Cerqueira Neto, Leonardo Thompson da Silva, Cediglês Lima dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.