Mathematical knowledge and skills used by bricklayers in the municipality of Amapá, state of Amapá, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2024-73035Keywords:
Ethnomathematic, Traditional knowledge, Bricklayers, Amapá-APAbstract
This article aims to discuss the mathematical knowledge and practices carried out by bricklayers in the municipality of Amapá, State of Amapá, Brazil, aiming to reinforce that applied mathematics is highly effective in building empirical knowledge. The work also aims to describe how this mathematical knowledge and practices are transmitted and passed on by these families. The research has a qualitative, exploratory, and descriptive nature. To this end, direct observation was carried out through in place visits to works being carried out in the municipality. The research data were obtained through informal conversations with a small group of eight bricklayers, whose inclusion and exclusion group was the oldest bricklayers in the municipality and who have been working in the area for the longest time. The results obtained point to a rich set of mathematical knowledge (empirical and traditional) that has been acquired and transmitted over the years. Furthermore, the data leads to reflection on the pedagogical practice of teaching and learning mathematics and the importance of studying culture and its applicability in the classroom as a way of valuing and maintaining local traditions and mathematical knowledge.
Downloads
References
ARAUJO, A. W. S.; BARBOSA, D. E. F. Etnomatemática: a matemática presente no trabalho dos pedreiros. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 12, n. 28, p. 223-242, maio/ago. 2023. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/6802/5606. Acesso em: 15 jan. 2024.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 6118:2003. 2004. Disponível em: https://docente.ifrn.edu.br/valtencirgomes/disciplinas/construcao-de-edificios/abnt-6118-projeto-de-estruturas-de-concreto-procedimento. Acesso em: 20 jan. 2024.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BARROS, A. J. P.; LEHFELD, N. A. S. Projeto de pesquisa: propostas metodológicas. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Pesquisas estatísticas e indicadores educacionais. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb Acesso em: 20 nov. 2022.
D’AMBROSIO, U. Transdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Palas Atenas, 2001.
D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Mensal de Emprego Série Re-latórios Metodológicos. Rio de Janeiro: IBGE, 2008.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2022. Disponível em: www.ibge.com.br. Acesso em: 20 jan. 2023.
PAULA, D. G.; PAULA, J. M. A matemática dos pedreiros: uma reflexão freiriana. Revista Brasileira de Educação Básica, Belo Horizonte, v. 6, set. 2021. Disponível em: https://rbeducacaobasica.com.br/2021/09/13/a-matematica-dos-pedreiros/. Acesso em: 15 jan. 2024.
NASCIMENTO, M. G. O. Etnomatemática: a matemática do pedreiro e sua relação com a matemática escolar e não escolar. ISCI, Sinop, n. 3, 2019. Disponível em: https://www.isciweb.com.br/revista/1320-etnomatematica-a-matematica-do-pedreiro-e-sua-relacao-com-a-matematica-escolar-e-nao-escolar. Acesso em: 15 jan. 2024.
OLIVEIRA, J. F. Ferramentas e equipamentos utilizados na construção: saiba mais! Obras e Construção Civil, [s. l.], 11 set. 2021. Disponível em: https://obrasconstrucaocivil.com/ferramentas-e-equipamentos-utilizados-na-construcao/. Acesso em: 10 abr. 2024.
SCHWARK, M. P. et al. Inovação em construção civil. São Paulo: Instituto UNIEMP, 2006.
VERGANI, T. Educação etnomatemática: o que é? Natal: Flecha do Tempo, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elivaldo Serrão Custódio, Paumiere Castro Moreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.