Mathematical knowledge and skills used by bricklayers in the municipality of Amapá, state of Amapá, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-73035

Keywords:

Ethnomathematic, Traditional knowledge, Bricklayers, Amapá-AP

Abstract

This article aims to discuss the mathematical knowledge and practices carried out by bricklayers in the municipality of Amapá, State of Amapá, Brazil, aiming to reinforce that applied mathematics is highly effective in building empirical knowledge. The work also aims to describe how this mathematical knowledge and practices are transmitted and passed on by these families. The research has a qualitative, exploratory, and descriptive nature. To this end, direct observation was carried out through in place visits to works being carried out in the municipality. The research data were obtained through informal conversations with a small group of eight bricklayers, whose inclusion and exclusion group was the oldest bricklayers in the municipality and who have been working in the area for the longest time. The results obtained point to a rich set of mathematical knowledge (empirical and traditional) that has been acquired and transmitted over the years. Furthermore, the data leads to reflection on the pedagogical practice of teaching and learning mathematics and the importance of studying culture and its applicability in the classroom as a way of valuing and maintaining local traditions and mathematical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade do Estado do Amapá

PhD in Theology from Faculdades EST, São Leopoldo city, State of Rio Grande do Sul, Brazil; post-doctoral internship in Education, Federal University of Amapá, State of Amapá, Brazil; assistant professor at the State University of Amapá, Brazil; leader and founder of the Study and Research Group in Ethnomathematics, Culture, and Ethnic-Racial Relations (GEPECRER/CNPq).

Paumiere Castro Moreira, Universidade do Estado do Amapá

 Graduated in Mathematics from the State University of Amapá, state of Amapá, Brazil; member of the Study and Research Group in Ethnomathematics, Culture, and Ethnic-Racial Relations (GEPECRER/CNPq).

References

ARAUJO, A. W. S.; BARBOSA, D. E. F. Etnomatemática: a matemática presente no trabalho dos pedreiros. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 12, n. 28, p. 223-242, maio/ago. 2023. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/rpem/article/view/6802/5606. Acesso em: 15 jan. 2024.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT NBR 6118:2003. 2004. Disponível em: https://docente.ifrn.edu.br/valtencirgomes/disciplinas/construcao-de-edificios/abnt-6118-projeto-de-estruturas-de-concreto-procedimento. Acesso em: 20 jan. 2024.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARROS, A. J. P.; LEHFELD, N. A. S. Projeto de pesquisa: propostas metodológicas. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Pesquisas estatísticas e indicadores educacionais. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb Acesso em: 20 nov. 2022.

D’AMBROSIO, U. Transdisciplinaridade. 2. ed. São Paulo: Palas Atenas, 2001.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Mensal de Emprego Série Re-latórios Metodológicos. Rio de Janeiro: IBGE, 2008.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2022. Disponível em: www.ibge.com.br. Acesso em: 20 jan. 2023.

PAULA, D. G.; PAULA, J. M. A matemática dos pedreiros: uma reflexão freiriana. Revista Brasileira de Educação Básica, Belo Horizonte, v. 6, set. 2021. Disponível em: https://rbeducacaobasica.com.br/2021/09/13/a-matematica-dos-pedreiros/. Acesso em: 15 jan. 2024.

NASCIMENTO, M. G. O. Etnomatemática: a matemática do pedreiro e sua relação com a matemática escolar e não escolar. ISCI, Sinop, n. 3, 2019. Disponível em: https://www.isciweb.com.br/revista/1320-etnomatematica-a-matematica-do-pedreiro-e-sua-relacao-com-a-matematica-escolar-e-nao-escolar. Acesso em: 15 jan. 2024.

OLIVEIRA, J. F. Ferramentas e equipamentos utilizados na construção: saiba mais! Obras e Construção Civil, [s. l.], 11 set. 2021. Disponível em: https://obrasconstrucaocivil.com/ferramentas-e-equipamentos-utilizados-na-construcao/. Acesso em: 10 abr. 2024.

SCHWARK, M. P. et al. Inovação em construção civil. São Paulo: Instituto UNIEMP, 2006.

VERGANI, T. Educação etnomatemática: o que é? Natal: Flecha do Tempo, 2007.

Published

2024-08-14

How to Cite

CUSTÓDIO, E. S.; MOREIRA, P. C. Mathematical knowledge and skills used by bricklayers in the municipality of Amapá, state of Amapá, Brazil. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 23, n. 2, 2024. DOI: 10.14393/REP-2024-73035. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73035. Acesso em: 25 aug. 2024.

Most read articles by the same author(s)