Another ABC

the Popular Culture Movement and another way of teaching

Authors

  • Romero Bomfim dos Santos Universidade Federal de Pernambuco
  • Flávio Henrique Albert Brayner Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-69381

Keywords:

Popular Culture Movement, Popular Education, Popular Culture, Social movements

Abstract

The present work is about the Popular Culture Movement (MCP). The Movement was created in the city of Recife, State of Pernambuco, Brazil, in 1960, inspired by the French Movement “Peuple et Culture” and had as its central objective the emancipation of the people through education and culture. With a popular educational proposal aimed mainly at impoverished communities in Recife, the MCP began to be developed and also to develop an education that sought to contextualize its teachings with the knowledge and life practices of the students. During the article, we first bring the creation and what the MCP was. We also approach the theoretical foundations of popular education, popular culture and social movements. Finally, we bring the performance of the MCP in the peripheral communities of Recife, the methodologies developed by the Movement and its expansion. This article was developed from a documentary and bibliographic methodology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Romero Bomfim dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco

PhD student in Education, Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil; popular educator; musician/saxophonist in the Pernambuco music scene.

Flávio Henrique Albert Brayner, Universidade Federal de Pernambuco

PhD in Educational Sciences, Université Paris V - René Descartes, France; post-doctoral internship at Université de Paris VIII - Saint Denis, France; professor emeritus at the Federal University of Pernambuco, State of Pernambuco, Brazil. 

References

BARRETO, A. P. Memorial do MCP. Recife: Fundação de Cultura Cidade do Recife, 1986. p. 37-39.

BERGER, P. L. O dossel sagrado: elementos para uma teoria sociológica da religião. São Paulo: Edições Paulinas, 1985.

BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1995.

BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. 1983. Disponível em: http://ifibe.edu.br/arq/201509112220031556922168.pdf. Acesso em: 22 out. 2018.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1998.

COELHO, G. Carta de apresentação. In: GODOY, J. M. L.; COELHO, N. P. C. Livro de leitura para adultos. Recife: Gráfica do Recife, 1962. Disponível em: http://forumeja.org.br/df/sites/forumeja.org.br.df/files/lermcp.pdf. Acesso em: 25 jul. 2023.

COELHO, G. MCP: história do Movimento de Cultura Popular. Recife: Editora do Autor, 2012.

COELHO, G. Paulo Freire e o Movimento de Cultura Popular. In: ROSAS, P. (org.). Paulo Freire: educação e transformação social. Recife: EDUFPE, 2002. p. 31-95. Disponível em: http://forumeja.org.br/df/sites/forumeja.org.br.df/files/pfreiregermano.pdf. Acesso em: 2 ago. 2023.

DANTAS, Z.; GONZAGA, L. ABC do Sertão. São Paulo: RCA VICTOR, 1962. LP (2min 33s).

DANTAS, Z.; GONZAGA, L. Vozes da Seca. São Paulo: RCA/BMG, 1959. LP (2min 40s).

FÁVERO, O. Referências sobre materiais didáticos para a educação popular. In: PAIVA, V. (org.). Perspectivas e dilemas da educação popular. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1986. p. 283-304.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GASPAR, L. Movimento de Cultura Popular. Pesquisa Escolar Online. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2008. Disponível em: http://basilio.fundaj.gov.br/pesquisaescolar/index.php?option=com_content&view=article&id=723. Acesso em: 28 jun. 2018.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

GODOY, J. M. L.; COELHO, N. P. C. Livro de leitura para adultos. Recife: Gráfica do Recife, 1962. Disponível em: http://forumeja.org.br/df/sites/forumeja.org.br.df/files/lermcp.pdf. Acesso em: 25 jul. 2023.

GOHN, M. G. Movimentos sociais no início do século XXI: antigos e novos atores sociais. Petrópolis: Vozes, 2007.

GOHN, M. G. 500 Anos de Lutas Sociais no Brasil: movimentos sociais, ONGs e terceiro setor. Mediações, Londrina, v. 5, n. 1, p. 11–40, 2000. DOI 10.5433/2176-6665.2000v5n1p11. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9194. Acesso em: 2 ago. 2023.

GOHN, M. G. Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 47, 2011. DOI 10.1590/S1413-24782011000200005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/vXJKXcs7cybL3YNbDCkCRVp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 2 ago. 2023

GOHN, M. G. A relação entre a educação popular e os movimentos sociais na construção de sujeitos coletivos. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE, 12., 2015, Curitiba. Anais [...] Curitiba: PUCPR, 2015.

GOHN, M. G. Retrospectiva sobre a educação popular e os movimentos sociais no Brasil. Movimento, Niterói, n. 7, p. 10-32, 2017. DOI 10.22409/mov.v0i7.408. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistamovimento/article/view/32624. Acesso em: 2 ago. 2023.

HALL, S. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.

HENNION, A. Pragmática do gosto. Desigualdade & Diversidade, Rio de Janeiro, n. 8, p. 253-277, 2011. Disponível: http://desigualdadediversidade.soc.puc-rio.br/media/artigo10_8.pdf. Acesso em: 2 ago. 2023.

KUPER, A. Cultura: uma visão dos antropólogos. Bauru: Editora da Universidade do Sagrado Coração, 2002.

NETO, J. C. M.; STRECK, D. R. Fontes da educação popular na América Latina: contribuições para uma genealogia de um pensar pedagógico decolonial. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 78, p. 207-223, 2019. DOI 10.1590/0104-4060.65353. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/Y3SNBNzjzkW9QxCQLp7PW6b/?lang=pt. Acesso em: 2 ago. 2023.

PALUDO, C. Educação popular como resistência e emancipação humana. Cad. Cedes, Campinas, v. 35, n. 96, p. 219-238, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/CK6NyrM6BhKXbMmhjrmB3jP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 2 ago. 2023.

ROSAS, P. O Movimento de Cultura Popular – MCP. Recife: Fundação de Cultura Cidade do Recife, 1986. Disponível em: http://forumeja.org.br/df/sites/forumeja.org.br.df/files/prosasn.pdf. Acesso em: 1 ago. 2023.

SCHERER-WARREN, I. Redes de Movimentos Sociais. São Paulo: Edições Loyola, 1993.

SILVA, M. B. Refletindo sobre o Movimento de Cultura Popular: espaço para a Arte? Revista Digital Art&, São Paulo, n. 6, 2006. Disponível em: http://www.revista.art.br/site-numero-06/trabalhos/8.htm. Acesso em: 1 ago. 2023.

SOUZA, K. F. B. As escolas radiofônicas anunciam uma educação regionalista. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 24, n. 1, p. 20-29, 2019. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v24i1p20-29. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/147974. Acesso em: 2 ago. 2023.

TEIXEIRA, H.; GONZAGA, L. Estrada de Canindé. São Paulo: RCA VICTOR, 1950. Compacto Simples (2min 55s).

WEBER, S. Política e educação: o Movimento de Cultura Popular no Recife. Rio de Janeiro: CREMEJA, 1984. Disponível em: http://cremeja.org/a7/acervo-digital/fundo-osmar-favaro/educacao-popular-i/mcp/politica-e-educacao-o-movimento-de-cultura-popular-no-recife-silke-weber/. Acesso em: 2 ago. 2023.

WESTERLUND, H.; KARLSEN, S. Knowledge production beyond local and national blindspots: remedying professional ocularcentrism of diversity in music teacher education. Action, criticism, & theory for music education, [s. l.], v. 16, n. 3, p. 78-107, 2017. DOI 10.22176/ACT16.3.78. Disponível em: http://act.maydaygroup.org/articles/WesterlundKarlsen16_3.pdf. Acesso em: 15 maio 2023

Published

2023-10-18

How to Cite

SANTOS, R. B. dos; BRAYNER, F. H. A. Another ABC: the Popular Culture Movement and another way of teaching. Revista de Educação Popular, Uberlândia, n. Edição Especial, p. 113–128, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-69381. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69381. Acesso em: 22 jul. 2024.