Knowledge about Popular Health Education in Physiotherapy students at Federal University of Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2023-69355Keywords:
Training of human resources in health, Health Unic System, Popular Health Education, PhysiotherapyAbstract
Popular Education in Health (PEH) is important for the empowerment of citizens in relation to their health. However, there seems to be an abyss related to communication between health professionals and the population. This study aims to identify the knowledge of Physical Therapy students at the Federal University of Pernambuco (UFPE) about PEH. This is a qualitative study in which students with an active link in the Physiotherapy course at UFPE were recruited. Participants were instructed to read the inducing theme “PEH” and associate the first five words that came to their mind. The data collection was carried out remotely through the Google Forms platform and analyzed by the Iramuteq software. The final sample consisted of 49 students from all ten periods of the course. The words most cited by the students were: “prevention”, “Unified Health System (SUS)”, “I don't know/I don't remember”, “knowledge” and “collective health”. Therefore, although future physiotherapists have contact and recognize the PEH theme, the terms associated with it are still presented in a reductionist way. The results point to the need for strategies that can foster knowledge of PEH as means of achieving social transformation.
Downloads
References
BARCELOS, L. R. M. F. et al. Formação do fisioterapeuta para a atenção básica. Revista Interdisciplinar de Estudos em Saúde, Caçador, v. 8, n. 2, p. 14-24, 2019. DOI 10.33362/ries.v8i2.1481. Disponível em: https://periodicos.uniarp.edu.br/index.php/ries/article/view/1481. Acesso em: 15 dez. 2021.
BORGES, K. P. Competências para formação do fisioterapeuta no âmbito das diretrizes curriculares e promoção da saúde. Saúde e Pesquisa, Maringá, v. 11, n. 2, p. 347-358, maio/ago. 2011. DOI 10.17765/1983-1870.2018v11n2p347-358. Disponível em: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/6550. Acesso em: 9 dez. 2021.
BRANDÃO, C. R. Os caminhos cruzados: formas de pensar e realizar a educação na América Latina. Memorial Virtual Paulo Freire, São Paulo. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org/handle/7891/4215. Acesso em: 15 dez. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 4, de 19 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Fisioterapia. Brasília, 19 fev. 2022. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_CES04_02.pdf?query=INOVA%C3%87%C3%83O. Acesso em: 9 dez. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Caderno de Educação Popular em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2007. Disponível em: http://www.edpopsus.epsjv.fiocruz.br/sites/default/files/conteudo/midia/arquivos/caderno-educacao-popular-saude-p1.pdf. Acesso em: 15 dez. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. II Caderno de Educação Popular em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2014. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/2_caderno_educacao_popular_saude.pdf. Acesso em: 9 dez. 2021.
CARNEIRO JÚNIOR, N. Ensino da saúde coletiva na faculdade de medicina do ABC: alguns apontamentos sobre os desafios da saúde coletiva na formação médica. ABCS Health Sciences, Santo André, v. 40, n. 3, p. 348-351, 2015.
CRUZ, P. J. S. C. et al. Educação popular em saúde: concepção para o agir crítico ante os desafios da década de 2020. Revista de Educação Popular, Uberlândia, p. 6-28, jul. 2020. DOI 10.14393/REP-2020-56014. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/56014. Acesso em: 18 ago. 2023.
DWORKIN, S. L. Sample size policy for qualitative studies using in-depth interviews. Archives of Sexual Behavior, New York, v. 41, p. 1319-1320, 2012. DOI 10.1007/s10508-012-0016-6. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10508-012-0016-6. Acesso em: 9 dez. 2021.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 57. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.
FREIRE, P. Política e educação. São Paulo: Cortez, 2001.
GOMES, L. B.; MERHY, E. E. Compreendendo a educação popular em saúde: um estudo na literatura brasileira. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 27, n. 1, p. 7-18, 2011. DOI 10.1590/S0102-311X2011000100002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/wcTZ5tX8K43XdxzxVgGKfkp/?lang=pt#. Acesso em: 17 ago. 2023.
MALTA, D. C. et al. O SUS e a política nacional de promoção da saúde: perspectiva resultados, avanços e desafios em tempos de crise. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 23, n. 6, p. 1799-1809, jun. 2018. DOI 10.1590/1413-81232018236.04782018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/9mXFmz3J8Y4qjjbKgk8VVVq/. Acesso em: 17 ago. 2023.
MERTEN, T. O. Teste de associação de palavras na psicologia e psiquiatria: história, método e resultados. Análise Psicológica, Lisbo, v. 10, n. 4, p. 531-541, 1992. Disponível em: https://repositorio.ispa.pt/handle/10400.12/1883. Acesso em: 17 ago. 2021.
MEYER, P. F.; COSTA, I. C. C.; GICO, V. V. Ciências sociais e fisioterapia: uma aproximação possível. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 13, n. 4, p. 877-890, 2006. DOI 10.1590/S0104-59702006000400006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/ncgRyTMqkwzptm8VMqRVvbS/?lang=pt.Acesso em: 15 jul. 2023.
MOROSINI, M. V. G. C.; FONSECA, A. F.; BAPTISTA, T. W. F. Previne Brasil, agência de desenvolvimento da atenção primária e carteira de serviços: radicalização da política de privatização da atenção básica? Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n. 9, 2020. DOI 10.1590/0102-311X00040220. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/Hx4DD3yCsxkcx3Bd6tGzq6p/. Acesso em: 17 ago. 2021.
NEVES, D. A. B. et al. Protocolo verbal e teste de associação livre de palavras: perspectivas de instrumentos de pesquisa introspectiva e projetiva na ciência da informação. Ponto de Acesso, Salvador, v. 8, n. 3, p. 64-79, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/revistaici/article/view/12917. Acesso em: 12 fev. 2022.
RIBEIRO, K. S. Q. S. A experiência na extensão popular e a formação acadêmica em fisioterapia. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 79, p. 335-346, set./dez. 2009. DOI 10.1590/S0101-32622009000300004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/pm9WRFZZJBs6qLc4FZ3c5Tv/#. Acesso em: 12 fev. 2022.
RIBEIRO, K. S. Q. S. et al. A contribuição da educação popular na formação dos fisioterapeutas. Cadernos de Educação, Saúde e Fisioterapia, Porto Alegre, v. 1, n. 1, 2014. DOI 10.18310/2358-8306.v1n1p51. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/cadernos-educacao-saude-fisioter/article/view/11. Acesso em: 12 fev. 2022.
RODRIGUES, J. A. S.; CRUZ, P. J. S. C. Educação popular e promoção da saúde na atenção primária: ideias, saberes e experiências. João Pessoa: Editora do CCTA, 2020.
SPOHR, F. S.; DALSOTTO, M. P. B.; CORREA, Y. Educação popular e pedagogia crítica: os princípios pedagógicos freireanos na formação de educadores populares em saúde. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 16, p. 1-19, 2021. DOI 10.5212/PraxEduc.v.16.16613.032. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16613. Acesso em: 26 jul. 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE PERNAMBUCO. Reforma parcial do projeto pedagógico do curso de fisioterapia. Recife, 2012. Disponível em: https://www.ufpe.br/documents/39334/0/PPC+2012/bb8ed885-8996-47ff-828f-4952a83eb6be. Acesso em: 28 jul. 2023.
VASCONCELOS, E. M.; CRUZ, P. J. S. C. (org.). Educação popular na formação universitária: reflexões com base em experiência. São Paulo; João Pessoa: Hucitec; EDUFPB, 2013.
VELOSO, F. A.; VILLELA, A.; GIAMBIAGI, F. Determinantes do “milagre” econômico brasileiro (1968-1973): uma análise empírica. Revista Brasileira de Economia, Rio de Janeiro, v. 62, n. 2, p. 221-246, 2008. DOI 10.1590/S0034-71402008000200006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbe/a/5SyG8QnVhQHdyyfKdd893mk/?lang=pt#. Acesso em: 18 ago. 2023.
VIEIRA, V. M. O. Contribuições da técnica de “associação livre de palavras” para a compreensão da sexualidade na adolescência. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 26, n. 1, p. 260-281, jan./abr. 2019. DOI 10.5335/rep.v26i1.6126. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/6126. Acesso em: 18 ago. 2023.
VILLARDI, M. L.; CYRINO, E. G.; BERBEL, N. A. N. A problematização em educação em saúde: percepções dos professores tutores e alunos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Macilio Manuel da Silva, Juliana Fernandes de Souza Barbosa, Cinthia Rodrigues de Vasconcelos, Joaquim Sérgio de Lima Neto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.