The schooling of artisan fishermen in the Youth and Adult Education

relations with the Seguro Defeso

Authors

  • Carlos Fagner Pereira Pires Universidade Federal do Espírito Santo
  • Edna Castro de Oliveira Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2023-69135

Keywords:

Schooling, Youth and Adult Education, Artisanal fisherman, Right to education

Abstract

This article is part of the thesis, already completed, that discusses the inclusion of artisanal fishermen beneficiaries of the Unemployment Insurance Program for Artisanal Fishers (Programa Seguro Defeso Pescador/a Artesanal) (SDPA) in Youth and Adult Education (EJA). The object of investigation focuses on studies about this topic, seeking to verify the relationships between the schooling of these subjects and the Program. The research´s part focused on this study was the literature review related to works that explore productions that emphasize the relationship between the schooling of artisanal fishermen and SDPA. Its theoretical framework is studied on work and education, considering the subjects, their lives in fishing, and the cultural practices of the communities. Preliminary results indicate “gaps” in the studies related to the schooling of EJA students who live from fishing and who are SDPA beneficiaries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Fagner Pereira Pires, Universidade Federal do Espírito Santo

Master in Education, Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil.

Edna Castro de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo

PhD in Education, Fluminense Federal University, Rio de Janeiro, Brazil; post-doctoral internship at the Federal University of Espírito Santo, State of Espírito Santo, Brazil; volunteer professor at the Federal University of Espírito Santo, Brazil; member of the Postgraduate Program in Education at the Education Center at this institution.

References

ANTUNES, R. A dialética do trabalho: escritos de Marx e Engels. São Paulo: Expressão Popular, 2004.

ARAÚJO, S. C. Pescando letras, diálogos interdisciplinares entre a educação ambiental e a alfabetização de jovens e adultos no contexto da pesca artesanal. 2011. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Sustentável) – Centro de Desenvolvimento Sustentável, Universidade de Brasília, Brasília, 2011. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/9564. Acesso em: 29 jun. 2021.

BEJARANO, N. R. R et al. Estilo de vida do pescador-estudante na comunidade de Baiacu (Bahia, Brasil) e sua relação com a escola: dois mundos diferentes? Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 1, p. 159-173, 2014. DOI 10.1590/1516-731320140010010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/ymy8CpQF5BrvtsmK53pxdRg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 30 jun. 2021.

BRASIL. Lei nº 8287, revogada pela Lei n. 10.779, de 25 de novembro de 2003. Dispõe sobre a concessão do benefício de seguro desemprego, durante o período de defeso, ao pescador profissional que exerce a atividade pesqueira de forma artesanal. Brasília, DF, 25 de novembro de 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.779.htm. Acesso em: 20 ago. 2022.

BRASIL. Ministério da Economia. Caderno de avaliação de gastos diretos, avaliação executiva do seguro defeso. Brasília, DF, agosto de 2019. Disponível em: https://www.gov.br/economia/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/notas-informativas/2019/caderno_segurodefeso.pdf/view. Acesso em: 28 jun. 2021.

CAMPOS, A. G.; CHAVES, J. V. Seguro defeso: problemas enfrentados pelo programa. Política em Foco, Brasília, n. 3, 2014. Disponível em: https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/3782. Acesso em: 28 jun. 2021.

CORDEIRO, K. M.; CARDOSO, M. P. A pedagogia da alternância como metodologia educativa na educação de jovens e adultos pescadores. Pesquisa e Debate em Educação, Juiz de Fora, v. 6, n. 2, p. 155–166, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31933. Acesso em: 30 jun. 2021.

CLARO, L. C. Entre a pesca e a escola: a educação dos povos tradicionais a partir da comunidade pesqueira na ilha da Torotama (Rio Grande/RS). 2014. 159 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2014. Disponível em: https://repositorio.furg.br/handle/1/6203. Acesso em: 30 jun. 2021.

FERREIRA, C. B.; PUGGIAN, C. Educação e pesca artesanal na Baía de Guanabara: o que nos ensinam as comunidades tradicionais? Campina Grande: Realize, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/42459. Acesso em: 28 jun. 2021.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

LEMOS, S. F. C.; LIMA, R. C. P. Pescador não quer essa escola: representações sociais em áreas de conflito de território. In: REUNIÃO DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis: ANPED, 2015. p. 1-17. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/pescador-nao-quer-essa-escola-representacoes-sociais-em-area-de-conflito-de. Acesso em: 27 jun. 2021.

LIMA, O. T. et al. Processo de formação educacional e seus reflexos na atividade pesqueira: a realidade dos pescadores artesanais do vale Guaporé (RO). InterAção, Goiânia, v. 43, n. 1, p. 219–239, 2018. DOI 10.5216/ia.v43i1.46079. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/46079. Acesso em: 29 jun. 2021.

MAINARDES, J. A pesquisa no campo da política educacional: perspectiva teórico-epistemológicas e o lugar do pluralismo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, 2018. DOI 10.1590/S1413-24782018230034. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/njDMt6PjSDLjzByjpXwr4zh/?lang=pt. Acesso em: 1 jul. 2021.

MARX, K. O capital: crítica da economia política. São Paulo: Abril Cultural, 1985.

MARX, K. Manuscritos econômicos-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2004.

MARX, K; ENGELS, F. A ideologia alemã. Tradução de Luis Claudio de Castro e Costa. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

OLIVEIRA, G. P. Rede Certific e Proeja FIC: a formação inicial e continuada de pescadores no município de São Borja-RS. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação nas Ciências) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Ijuí, 2014.

OLIVEIRA, R. G. Pescadoras tradicionais, técnicas em pesca, “entendem-se incluídas” pela política pública do ProEJA? Tese (Doutorado em Tecnologia) – Universidade Federal Tecnológica do Paraná, Curitiba, 2016. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2034. Acesso em: 28 jun. 2021.

OLIVEIRA, R. G.; URBANETZ, S. T. Comunidades tradicionais, a construção curricular e a valorização dialógica com saberes. Revista de Tecnologias, Ourinhos, v. 14, n. 1, p. 47-66, jan./jun. 2021. Disponível em: https://www.fatecourinhos.edu.br/retec/index.php/retec/article/view/363. Acesso em: 30 jun. 2021.

PEREIRA, J. A. G. Lavrador e pescador: o seguro-defeso e a reprodução social em uma localidade no interior do Pará. 2014. Dissertação (Mestrado em Agriculturas Familiares e Desenvolvimento Sustentável) – Embrapa Amazônia Oriental, Universidade Federal do Pará, Belém, 2014.

PROCÓPIO, D. F. Educação, modernidade e pesca artesanal: uma análise na comunidade pesqueira de Bom Despacho, Ilha de Itaparica. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5., 2018, Campina Grande. Anais [...] Campina Grande: Realize, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/47205. Acesso em: 10 jul. 2023.

SANTOS, A. H. S. Seguro-desemprego: avaliação sobre o seguro ao trabalhador formal e o seguro-defeso. 2019. 246 f. Tese (Doutorado em Economia) – Programa de Pós-Graduação do Departamento de Economia, Universidade de Brasília, Brasília, 2019. Disponível: https://repositorio.unb.br/handle/10482/38104. Acesso em: 25 jun. 2021.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152-165, 2007. DOI 10.1590/S1413-24782007000100012. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-24782007000100012&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 28 jun. 2021.

SILVA, C. Um cardume de conhecimentos nas práticas de pesca artesanal: alguém vai pescar? In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO DO CAMPO DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS, 1., 2017, Tocantinópolis. Anais [...] Tocantinópolis: Universidade Federal do Tocantins, 2017. p. 328-339. Disponível em: http://hdl.handle.net/11612/881. Acesso em: 30 jun. 2021.

SOARES, S. M. Descaindo a rede do reconhecimento: as pescadoras e o seguro-defeso na comunidade Cristo Rei no Careiro da Várzea. 2012. 145 f. Dissertação (Mestrado em Sociedade e Cultura na Amazônia) – Programa de Pós-Graduação em Sociedade e Cultura na Amazônia, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2012. Disponível em: http://tede.ufam.edu.br/handle/tede/2311. Acesso em: 28 jun. 2021.

Published

2023-10-18

How to Cite

PIRES, C. F. P.; OLIVEIRA, E. C. de. The schooling of artisan fishermen in the Youth and Adult Education: relations with the Seguro Defeso. Revista de Educação Popular , Uberlândia, n. Edição Especial, p. 320–333, 2023. DOI: 10.14393/REP-2023-69135. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/69135. Acesso em: 21 nov. 2024.