Intersections between popular education and critical mathematical education

exploring rewritten ENEM questions in a popular prep course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-65031

Keywords:

Popular Education, Critical Mathematics Education, Popular Course, Questões reelaboradas do ENEM

Abstract

This text presents an excerpt from a master's thesis, whose main objective was to analyze how questions from the ENEM Mathematics test, when rewritten by a teacher from a popular prep course, contribute to the promotion of a popular education, taking into account principles of critical mathematics education. Theoretical support was found in the discussions about popular education and critical mathematics education. The data was collected through discussions in the form of dialogues and interviews, over six synchronous meetings via Google Meet platform, with seven participants from a popular prep course in Minas Gerais, Brazil. Some results show that the way the meetings took place contributed to a Popular Education for the students, connecting liberation and empowerment, hope and foregrounds, world reading and writing, and Math acquiring.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mr, Secretaria de Estado da Educação de Minas Gerais

Master in Mathematics Education, Federal University of Ouro Preto, State of Minas Gerais, Brazil; professor at the State Education Network of Minas Gerais, Brazil

Edmilson Minoru Torisu, Universidade Federal de Ouro Preto

PhD in Education, Federal University of Minas Gerais, State of Minas Gerais, Brazil, with a sandwich period at the State University of New Jersey, New Brunswick, United States of America; associate professor at the Department of Mathematics Education, Federal University of Ouro Preto, State of Minas Gerais, Brazil.

References

ALRØ, H.; SKOVSMOSE, O. Dialogue and learning in mathematics education: intention, reflection, critique. Dordrecht: Kluwer Academic Publisher, 2004.

ALVES, A. J. O planejamento de pesquisas qualitativas em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 77, p. 53-61, 1991. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/1042. Acesso em: 7 mar. 2022.

BRANDÃO, C. R.; ASSUMPÇÃO, R. Cultura rebelde: escritos sobre a educação popular ontem e agora. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2009. (Série Educação Popular).

D’AMBRÓSIO, U. Prefácio. In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (org.). Pesquisa qualitativa em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A. Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no Ensino da Matemática. Boletim SBEM, São Paulo, n. 7, 1990. Disponível em: http://www.cascavel.pr.gov.br/arquivos/14062012_curso_47_e_51_-_matematica_-_emersom_rolkouski_-_texto_1.pdf. Acesso em: 15 nov. 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

FREITAS, L. C. A luta por uma pedagogia do meio: revisitando o conceito. In: PISTRAK, M. M. A escola-comuna. São Paulo: Expressão Popular, 2013.

GUTSTEIN, E. Eric Gutstein e a leitura e escrita do mundo com a matemática. Entrevista concedida a Ana Queiroz Moura e Ana Carolina Faustino. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 6, n. 12, p. 10-17, nov. 2017. Doi: 10.33871/22385800.2017.6.12.10-17. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6088 . Acesso em: 20 jan. 2022.

KANT, I. Resposta à pergunta: o que é esclarecimento. In: KANT, I. Textos seletos. Petrópolis: Vozes, 2010. p. 63- 71.

LASTÓRIA, L. A. C. N. et al. Teoria crítica da sociedade: um olhar sobre a educação em tempos de sociedade tecnológica. Conjectura: Filosofia e Educação, Caxias do Sul, v. 18, n. 1, p. 164-178, jan./abr. 2013. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/view/2046. Acesso em: 15 nov. 2021.

LOURENÇO, M. Jovens negros são maioria em casos de suicídio no Brasil. Carta Capital, São Paulo, 6 de junho de 2019. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/sociedade/jovens-negros-sao-maioria-em-casos-de-suicidio-no-brasil/. Acesso em: 7 mar. 2022.

MACIEL, K. F. O pensamento de Paulo Freire na trajetória da educação popular. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 2, n. 2, p. 326-344, jul./dez. 2011. Doi: 10.22294/eduper/ppge/ufv.v2i2.196. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6519. Acesso em: 15 nov. 2021.

MAGALHÃES, A. T. R. Cursinhos populares e o acesso ao ensino superior: contribuições para além do conteúdo. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/BUOS-AZWKPQ. Acesso em: 15 nov. 2021.

MILANI, R. et al. O diálogo nos ambientes de aprendizagem nas aulas de Matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 6, n. 12, p. 221-245, 2017. Doi: 10.33871/22385800.2017.6.12.221-245. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6078. Acesso em: 15 nov. 2021.

SANTOS, H. Discriminação racial no Brasil. In: SABÓIA, G. V.; GUIMARÃES, S. P. (org.). In: SEMINÁRIOS REGIONAIS PREPARATÓRIOS PARA A CONFERÊNCIA MUNDIAL CONTRA O RACISMO, DISCRIMINAÇÃO RACIAL, XENOFOBIA E INTOLERÂNCIA CORRELATA. Anais [...]. Brasília: Ministério da Justiça, 2001. Disponível em: http://funag.gov.br/loja/download/100000-Seminarios_Regionais_Preparatorios_para_Conferencia_Mundial_Contra_o_Racismo_Discriminacao_Racial.pdf. Acesso em: 15 nov. 2021.

SILVA, N. L.; COUTO, M. E. S.; CUNHA JÚNIOR, A. S. Educação matemática crítica: a crítica no ensino da Matemática. Revista Binacional Brasil-Argentina: diálogo entre as Ciências, Vitória da Conquista, v. 4, n. 2, p. 23-40, 2015. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rbba/article/view/1467. Acesso em: 15 nov. 2021.

SKOVSMOSE, O. Desafios da reflexão em educação matemática crítica. Campinas: Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, O. et al. A aprendizagem matemática em uma posição de fronteira: foregrounds e intencionalidade de estudantes de uma favela brasileira. Bolema, São Paulo, v. 26, p. 231-260, 2012. Doi: 10.1590/S0103-636X2012000100011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/DGFDG8ffWwJNbWJ6DR4nGdN/?lang=pt. Acesso em: 15 nov. 2021.

SKOVSMOSE, O. Um convite à educação matemática crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. Rio Claro, SP: Papirus, 2014. (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).

SKOVSMOSE, O. O que poderia significar a educação matemática crítica para diferentes grupos de estudantes? Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 6, n. 12, p. 18-37, jul./dez. 2017. Doi: 10.33871/22385800.2017.6.12.18-37. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6087. Acesso em: 15 nov. 2021.

VIEIRA, D. N.; CALDAS, R. F. L. Os sentidos e os significados do cursinho popular: história de vida. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 139-155, jan. 2018. Doi: 10.14393/REP-v16n32017-art09. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38947. Acesso em: 15 nov. 2021.

WHITAKER, D. C. A. Da “invenção” do vestibular aos cursinhos populares: um desafio para a orientação profissional. Rev. Bras. Orientac. Prof., São Paulo, v. 11, n. 2, p. 289-297, dez. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v11n2/v11n2a13.pdf. Acesso em: 15 nov. 2021.

TORISU, E. M. A educação matemática crítica na visão de Arthur Powell. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 6, n. 11, p. 7-17, nov. 2017. Doi: 10.33871/22385800.2017.6.11.7-17. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/rpem/article/view/6068. Acesso em: 15 nov. 2021.

TORISU, E. M.; FERREIRA, A. C. A teoria social cognitiva e o ensino-aprendizagem da matemática: considerações sobre as crenças de autoeficácia matemática. Ciências e Cognição, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 168-177, 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cc/v14n3/v14n3a14.pdf. Acesso em: 15 nov. 2021.

Published

2022-12-30

How to Cite

FÉ NETO, J. P. da; TORISU, E. M. Intersections between popular education and critical mathematical education: exploring rewritten ENEM questions in a popular prep course. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 3, p. 204–226, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-65031. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/65031. Acesso em: 23 jul. 2024.