Where is the Child's judgment?

children's reflections on normality in a work of children's literature by PNAIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2022-63205

Keywords:

Normality, Educational policies, Literature, Participant research with children

Abstract

The article is part of an empirical research with children aged 10 and 11, students of a school located on the outskirts of the city of Porto Alegre/RS. The investigation analyzes the children's conceptions about the concept of normality from the book Where is the Judgment of the Boy?, part of the works of the Plano Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC). The book was read and discussed with the students, based on conversation circles. The analysis carried out articulates the written and visual texts of the book, legislation and the children's reflections. We used the concept of Action of Educational Policies (BALL; MAGUIRE; BRAUN, 2006) to analyze the empirical material produced. The results demonstrate that education policies go beyond their educational or pedagogical goals, such as literacy and language knowledge, but also contribute to the human development of students. Therefore, the interference of the teachers is fundamental, from the choice of works read in each classroom to the debate about them, contributing to review stereotypes and provide critical education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camile Pegoraro, Universidade do Vale dos Sinos

PhD in Education, University of Vale dos Sinos, State of Rio Grande do Sul, Brazil; teacher at the Municipal Education Network of Porto Alegre, State of Rio Grande do Sul, Brazil.

Eduardo Cristiano Hass da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

PhD in Education, University of Vale do Rio dos Sinos, State of Rio Grande do Sul, Brazil; assistant professor at the Federal University of Rio Grande do Norte, State of Rio Grande do Norte, Brazil; member of the Education Research Group in Brazil: Memory, Institutions and School Culture and of the Tourism, Society & Territory Research Group.

Raquel Pegoraro Copatti, Universidade Federal de Santa Catarina

Undergraduate in Psychology at the Federal University of Santa Catarina, Santa Catarina, Brazil; collaborator of the Center for Studies on Psychology, Migrations and Cultures (NEMPSIC/UFSC).

References

ARRUZA, C.; BHATTACHARYA, T.; FRASER, N. Feminismo para os 99%: um manifesto. São Paulo: Boitempo, 2019.

BALL, S.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: UEPG, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Literatura na idade certa: Guia 3: 3º ano do Ensino Fundamental: PNLD/PNAIC: alfabetização na idade certa. Brasília, DF: MEC/SEB, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17629-guia-03-Literatura-hora-certa&category_slug=junho-2015-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 16 jun. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: documento orientador. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://pacto.mec.gov.br/images/pdf/doc_orientador/doc_orientador_versao_final.pdf.Acesso em: 17 jun. 2021.

BRITO, M. H. P.; ARRUDA, N. A. O.; CONTRERAS, H. S. H. Escola, pobreza e aprendizagem: reflexões sobre a educabilidade. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE, 12., 2015, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUC-PR, 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/21930_10055.pdf. Acesso em: 17 jun. 2021.

BUENO, J. G. S. A produção social da identidade do anormal. In: FREITAS, M. C. F. (org.). História Social da Infância no Brasil. São Paulo: Cortez, 2016. p. 159-181.

CORSETTI, B. Neoconservadorismo e políticas educacionais no Brasil. Educação UNISINOS, São Leopoldo, v. 23, n. 4, p. 774-784, 2019. Doi: 10.4013/edu.2019.234.19324. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2019.234.11. Acesso em: 17 jun. 2021.

CRUZ, R. F.; SILVA, E. C. H. Textos visuais na educação básica: possibilidades de leitura da obra “Carnaval em Madureira” de Tarsila do Amaral. Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, 2021. Doi: 10.12957/riae.2021.52744. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/52744. Acesso em: 17 jun. 2021.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

LACAN, J. O estádio do espelho como formação do Eu. In: ZIZEK, S. (org.). Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996. [não paginado].

LUNA, S. V. Planejamento de pesquisa: uma introdução. São Paulo: EDUC, 2013.

MICHAELIS. Dicionário Brasileiro da Língua Portuguesa. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/ju%C3%ADzo/. Acesso em: 22 abr. 2021.

MORETTI, C. Z.; ADAMS, T. Pesquisa participativa e educação popular: epistemologias do sul. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 447-463, maio/ago. 2011. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/16999. Acesso em: 5 ago. 2018.

PEGORARO, C. “Quando eles fazem perguntas, vem mais coisa na minha cabeça pra perguntar”: a ideologia presente na literatura infantil e as reflexões com crianças em uma escola da periferia de Porto Alegre. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos. São Leopoldo, 2021. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/9731. Acesso em: 22 abr. 2021.

RAMOS, F. B.; NEGRI, A. S.; LIMA, I. M. Literatura na alfabetização: desafios e acolhimentos. Textura: Revista de Educação e Letras, Canoas, v. 18, n. 37, p. 106-124, maio-ago. 2016. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/view/1837. Acesso em: 5 ago. 2018.

SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.

WOOD, E. M. Democracia contra capitalismo: a renovação do materialismo histórico. São Paulo: Boitempo, 2011.

Published

2022-04-29

How to Cite

PEGORARO, C.; SILVA, E. C. H. da; COPATTI, R. P. Where is the Child’s judgment? children’s reflections on normality in a work of children’s literature by PNAIC. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 21, n. 1, p. 130–153, 2022. DOI: 10.14393/REP-2022-63205. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/63205. Acesso em: 23 jul. 2024.