The know-how necessary to the education practice in the perspective of education for everyone

inclusion of disabled students in the college education

Authors

  • Lorrane Stéfane Silva Universidade Federal de Uberlândia
  • Vanessa T. Bueno Campos Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-62391

Keywords:

University Teaching, Knowledge Necessary for Teaching, Inclusion of Students with Disabilities

Abstract

The analyses and reflections presented in this article come from research carried out from 2019 to 2021, at the Federal University of Uberlândia (UFU). The question that guided the discussion was: what is the knowledge that professors need to have in order to mediate the teaching-learning process of students with disabilities? The objective of the article is to apprehend, from the dialogue with professors of undergraduate courses from different areas of knowledge at UFU, the knowledge needed to mediate the teaching-learning process of students with disabilities. The liberating progressive education proposed by Freire (1981, 1987, 1996) inspires us to think of inclusive education as a condition of resistance to all forms of segregation. The exploratory research with a qualitative approach supported the construction of data – a questionnaire and semi-structured interviews – based on the dialogue with 8 professors from UFU who taught students with disabilities. In the dialogue with the professors, we inferred that the inclusion of students with disabilities in Higher Education is complex, as professors assume that they did not have, in their initial and continuing education, access to the knowledge necessary to meet the demands of the inclusive educational process and promote quality education for all.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorrane Stéfane Silva, Universidade Federal de Uberlândia

PhD student in Education, Federal University of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil; member of the Study and Research Group on Teaching in Basic and Higher Education (GEPDEBS/UFU) and of the Freirean Studies and Research Circle (CEPF).

Vanessa T. Bueno Campos, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Education, University of São Paulo, Brazil; post-doctoral internship at the same institution; professor at the Faculty of Education at the Federal University of Uberlândia, Minas Gerais, Brazil; coordinator of the Study and Research Group on Teaching in Basic and Higher Education (GEPDEBS/UFU); researcher in the Study and Research Group on Educator Training (GEPEFE/USP). 

References

ARANHA, M. S. F. Projeto Escola Viva: garantindo acesso e permanência de todos os alunos na escola: necessidades educacionais especiais dos alunos. v. 5. Brasília: Ministério da Educação, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/visaohistorica.pdf. Acesso em: 2 jan. 2021.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BASTOS, L. C.; SANTOS, W. S. (org.). A entrevista na pesquisa qualitativa: perspectivas em análise da narrativa e da interação. Rio de Janeiro: Quartet, 2013.

BRASIL. Estatuto da Pessoa com Deficiência. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Brasília, DF, 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 5 out. 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 jan. 2020.

DINIZ, D. O que é deficiência. Brasília: Brasiliense, 2012.

DINIZ, D.; BARBOSA, L.; SANTOS, W. R. Deficiência, direitos humanos e justiça. Sur. Revista Internacional de Direitos Humanos, São Paulo, v. 6, n. 11, p. 64-77, dez., 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-64452009000200004. Acesso em: 1º out. 2020.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Tradução de Francisco Pereira. Ijuí: Editora Unijuí, 1998.

MARQUES, L. S.; GOMES, C. Concordâncias/Discordâncias acerca do processo inclusivo no ensino superior: um estudo exploratório. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 27, n. 49, maio/ago. 2014. Doi: 10.5902/1984686X8842. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/8842. Acesso em: 7 out. 2020.

MENDES, C. L. O trabalho docente e a inclusão de estudantes com deficiência nos cursos de licenciatura em Matemática do Sistema ACAFE. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Joinville, 2017.

MELO, G. F.; CAMPOS, V. T. B. Pedagogia universitária: por uma política institucional de desenvolvimento docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 173, p. 44-62, set., 2019. Doi: 10.1590/198053145897. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/TyvzMrmKzC3M7GSsykM8NcC/?lang=pt. Acesso em: 2 jan. 2021.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 15-33.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS - ONU. Convenção sobre os direitos das pessoas com deficiência. 2007. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-das-pessoas-com-deficiencia. Acesso em: 5 out. 2020.

PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. In: FAZENDA, I. C. A. (org.). Didática e Interdisciplinaridade. 17. ed. Campinas: Papirus, 2013. p. 161-178.

SAMPAIO, C. T.; SAMPAIO, S. M. R. Educação inclusiva: o professor mediando para a vida. Salvador: EDUFBA, 2009.

SILVA, L. S. A educação superior como um espaço para todos/as: as necessidades formativas de docentes universitários/as rumo à inclusão de educandos/as com deficiência. 2021. 260 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.

Published

2021-09-29

How to Cite

SILVA, L. S.; CAMPOS, V. T. B. . The know-how necessary to the education practice in the perspective of education for everyone: inclusion of disabled students in the college education. Revista de Educação Popular, Uberlândia, p. 192–213, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-62391. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/62391. Acesso em: 16 aug. 2024.