Permanence and success at former students of PROEJA at IFSP, Campus Sertãozinho

Authors

  • Karina Priscila Aparecida Pinto Leite Federal Institute of Science and Technology Education of São Paulo
  • Amanda Ribeiro Vieira Federal Institute of Science and Technology Education of São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2021-58394

Keywords:

Evasion, PROEJA, Youth and Adult Education

Abstract

The objective of this study was to identify the factors that contributed to the permanence and success of the students of the Technical Course in Mechanics Integrated to High School in the Youth and Adult Education modality of the IFSP Campus Sertãozinho. The factors that contributed to the permanence and success of students in this course were classified into 3 categories: individual factors, factors internal to IFSP and factors external to IFSP. Aiming to achieve the goal of this study, the choice was using the triangulation method, which combines many methods and research techniques to study the same phenomena. Thus, the first par was a documental analysis in order to obtain information about the course regarding the period between 2006 and 2019. The next step was the application of a questionnaire and interviews, to investigate the factors which contributed to the success of students who completed the course during the aforementioned years, which were: individual factors, factors internal to the IFPS and factors external to the IFPS. Among the individual factors, the most cited was “family support”, followed by “adaptation to academic life” and “compatibility between academic life and the demands of the labour world”. Regarding the factors internal to the IFSP, “didactic-pedagogical issues” and “teacher motivation” were the most mentioned, and subsequently, “physical infrastructure, material, technology and personnel for teaching” and “academic management of the course” received more indications. The factors external to the IFSP that were most often indicated: “social recognition of the course”, “valorization of the profession by society” and “job opportunity for graduates from the course”.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karina Priscila Aparecida Pinto Leite, Federal Institute of Science and Technology Education of São Paulo

Specialist in People Management, Faculdade Anhanguera, State of São Paulo, Brazil; Deputy Director of People Management at the Federal Institute of Science and Technology Education of São Paulo, Campus Sertãozinho, State of São Paulo, Brazil.

Amanda Ribeiro Vieira, Federal Institute of Science and Technology Education of São Paulo

PhD in Business Administration, University of São Paulo, State of São Paulo, Brazil; sandwich period at the Universidad de Santiago de Compostela, Spain; professor at the Federal Institute of Science and Technology Education of São Paulo, Campus Sertãozinho, State of São Paulo, Brazil.

References

ACOSTA, J. L. A.; ADÃO, S. A. R. C. ENCCEJA na evasão escolar da EJA: um estudo de caso. 2018. 21 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Gestão Pública) – Universidade Federal do Pampa, Santana do Livramento, 2018.Disponível em: http://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/3579/1/TCC%20PRONTO.pdf Acesso em: 11 nov. 2020.

BASEGIO, L. J.; MEDEIROS, R. L. Educação de jovens e adultos: problemas e soluções. Curitiba: Intersaberes, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Documento Orientador para a Superação da Evasão e Retenção na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. 2014. Disponível em: http://r1.ufrrj.br/ctur/wp-content/uploads/2017/03/Documento-Orientador- SETEC.pdf. Acesso em: 2 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. PROEJA. Brasília: MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/proeja. Acesso em: 25 maio 2020.

CARMO, G. T. O enigma da educação de jovens e adultos: um estudo das evasões e retornos à escola sob a perspectiva do reconhecimento social. 2010. 339 f. Tese (Doutorado em Sociologia Política) – Universidade Estadual do Norte Fluminense, Campos dos Goytacazes, 2010.

CIAVATTA, M. O trabalho docente e os caminhos do conhecimento: a historicidade da educação profissional. Rio de Janeiro: Lamparina, 2015.

COSTA, M. A. F.; COSTA, M. F. B. Projeto de pesquisa: entenda e faça. 6. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2015.

DENZIN, N. K. The research act: a theoretical introduction to sociological methods. Chicago: Aldine, 1970.

DIEHL, A. A. Pesquisa em ciências sociais aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.

FERREIRA, E. B. O PROEJA e o direito à formação integrada: limites, avanços e possibilidades de implantação. In: OLIVEIRA, E. C. et al. EJA e educação profissional: desafios da pesquisa e da formação no PROEJA. Brasília: Liber Livro, 2012. p. 101-120

FIGUEIREDO, A. M.; SOUZA, S. R. G. Projetos, monografias, dissertações e teses. 4. ed. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 63. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 44. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2018.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

IFSP - INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO. Projeto de Desenvolvimento Institucional – PDI 2019-2023. 2019. Disponível em: https://drive.ifsp.edu.br/s/yxtwKgEYfZs4ZCg#pdfviewer. Acesso em: 2 ago. 2019.

IFSP - INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO CIÊNCIA E TECNOLOGIA DE SÃO PAULO - CAMPUS SERTÃOZINHO. Projeto Político Pedagógico 2015-2019. Disponível em: https://drive.ifsp.edu.br/s/HrfVjyAqcCE2OBi#pdfviewer. Acesso em: 27 maio. 2019.

KNECHTEL, M. R. Metodologia da pesquisa em educação: uma abordagem teórico-prática dialogada. Curitiba: Intersaberes, 2014.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

MOLL, J. PROEJA e democratização da educação básica. In: MOLL, J. et al. (org.). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 131-138.

OLIVEIRA, E. C. ; PINTO, A. H. O percurso do PROEJA/ES: conflitos, desafios e proposições. In: OLIVEIRA, E. C.; PINTO, A. H.; FERREIRA, M. J. R. (org.). EJA e educação profissional: desafios da pesquisa e da formação no PROEJA. Brasília: Liber Livro, 2012. p. 13-43.

PRADO, H. W. Um estudo sobre a permanência de jovens e adultos no PROEJA. Revista Científica Interdisciplinar, Bom Jesus do Itabapoana, v. 2, n. 3, p. 135-142. Disponível em: http://revista.srvroot.com/linkscienceplace/index.php/linkscienceplace/article/view/120/59. Acesso em: 15 maio 2020.

SERRÃO, L. F. S. Exames para certificação de conclusão de escolaridade: os casos do ENCCEJA e do Enem. 2014. 201 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.

THOMPSON, P. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

Published

2021-08-31

How to Cite

LEITE, K. P. A. P. .; VIEIRA, A. R. Permanence and success at former students of PROEJA at IFSP, Campus Sertãozinho . Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 20, n. 2, p. 80–100, 2021. DOI: 10.14393/REP-2021-58394. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/58394. Acesso em: 22 nov. 2024.