“If this street was mine..."
educational processes resulting from social practices in art
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2020-53662Keywords:
Social practices, Educational processes, Social interaction, ArtAbstract
This paper, an experience report, aims to share the process and results of a university degree extension activity, which comprises music, drama and literature, professors and undergraduates, teachers and students of basic school, of a school for people with special needs and of the music school were all part of this activity, which was developed in a small town in the state of Minas Gerais, Brazil. In order to bring up reflections upon the possibilities and hardships of carrying out such tasks, the theoretical reference lies upon the concepts of both social practices and educational processes of Oliveira et al. (2014), the dialogical concept of Freire (2005) and social interaction of Vygotsky (1998; 2001). According to the development of the activities, both teachers and children interacted, teaching and learning with one another by acting, singing and playing. Thus, social practices involving construction-reconstruction processes of arts performances demand involvement, readiness, commitment and passion for what is done, mainly concerning the love for others based upon trust and hope that all of us are capable, hence the value of education.
Downloads
References
ARRUDA, I. V.; CASTANHO, M. I. S. Educação de jovens e adultos deficientes mentais: reflexões sobre a permanência na escola especial. Construção Psicopedagógica, São Paulo, v. 22, n. 23, p. 59-71, 2014. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cp/v22n23/05.pdf. Acesso em: 23 maio 2020.
BONDIA, J. L. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000100003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 fev. 2020.
CANDAU, V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 13, n. 37, p. 45-56, 2008.
CROCHIK, J. L. Preconceito, indivíduo e sociedade. Temas Psicologia, Ribeirão Preto, v. 4, n. 3, p. 47-70, 1996. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-389X1996000300004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 19 fev. 2020.
FACHINETTI, T. A.; CARNEIRO, R. U. C. A tecnologia assistiva como facilitadora no processo de inclusão: das políticas públicas à literatura. RPGE, Araraquara, v. 21, n. esp. 3, p. 1.588-1.597, 2017. Disponível em: file:///C:/Users/Usu%C3%A1rio/Downloads/10093-31398-3-PB.pdf. Acesso em: 11 fev. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005. 213 p.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176 p.
MARTINS, D. A. F. Projeto Escrevendo o Futuro (PEF): (re)cortando papéis, criando painéis, possíveis contribuições de uma trajetória que permanece. In: CARDOSO, P. A.; OLIVEIRA, K. S. O.; REZENDE, A. R. (org.). Extensão universitária: construção coletiva de conhecimentos. Ituiutaba: Barlavento, 2017. p. 252-270.
OLIVEIRA, M. W. et al. Processos educativos em práticas sociais: reflexões teóricas e metodológicas sobre pesquisa educacional em espaços sociais. In: OLIVEIRA, M. W.; SOUSA, F. R. (org.). Processos educativos em práticas sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p. 29-46.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998. 191 p.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001. 561 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.