The counter-reform of Brazilian higher education in the context of the capital crisis
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v19n12020-49989Keywords:
Highter Education, Neoliberalism, PrivatizationAbstract
This article discusses the changes in Brazilian higher education from the context of the structural crisis of capital. Thus, we seek to relate how the development of the capitalist system and socio-productive changes affect Brazilian education and higher education. We will use as methodology the bibliographical research. We conclude that the growth of the private sector in higher education has a close relation with the economic policies adopted in peripheral countries. Essential services such as health and education go through privatization reaching the population not only through the privatization process, but also in the denial of access to public higher education institutions and knowledge areas of the university based on the tripod of teaching, research and extension.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo L. C. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo, SP: Boitempo, 2009. 287p.
_____. Adeus ao trabalho ?: ensaio sobre metamorfoses e a centralidade do mundo do trabalho . 5. ed. Sao Paulo: Cortez; 1998. Campinas,SP: UNICAMP, 155p .
BIANCHETTI, Roberto G. Modelo Neoliberal e políticas educacionais. São Paulo: Cortez, 2001
BOITO JR., Armando. Política neoliberal e sindicalismo no Brasil. São Paulo: Xama, 1999. 247p.
BORGES, Altamiro. As arapucas do toyotismo. 2005. Disponível em: <http://alainet.org/active/8041&lang=es>. Acesso em: 29 dez. 2015.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Planejando a próxima década. 2014. Disponível em: <http://pne.mec.gov.br/>. Acesso em: 05 jun. 2018.
Brasil. PRESTAÇÃO DE CONTAS ORDINÁRIAS ANUAL RELATÓRIO DE GESTÃO DO EXERCÍCIO DE 2014. 2015. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=14949&Itemid=1064>. Acesso em: 14 jun. 2018.
BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. Do Estado patrimonial ao gerencial. Letras, v. 222, p. 259, 2001.
CARCANHOLO, Marcelo Dias; BARUCO, Grasiela Cristina da Cunha. A estratégia neoliberal de desenvolvimento capitalista: caráter e contradições. Praia Vermelha, Rio de Janeiro, v. 21, n. 1, p.09-23, jul./dez. 2011. Semestral. Disponível em: <http://www.academia.edu/5149574/Neoliberalismo>. Acesso em: 20 dez. 2018.
CARINHATO, PEDRO HENRIQUE. Neoliberalismo, reforma do Estado e políticas sociais nas últimas décadas do século XX no Brasil. Revista Aurora, v. 2, n. 1, 2011.
COSTA, Lúcia Cortes da. O governo FHC e a reforma do Estado Brasileiro. Pesquisa & Debate, São Paulo, v. 11, n. 1, p.49-79, 2000. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/rpe/article/view/11922.>. Acesso em: 25 set. 2018.
FRIEDMAN, M. Capitalismo e Liberdade, São Paulo, Ed. Nova Cultural, Coleção Os Economistas, 1985.
HARVEY, David. A condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. 2. ed. São Paulo: Loyola, c1992. 349p.
LIMA, Kátia. Contra-reforma da educação nas universidades federais: o REUNI na UFF. Universidade e Sociedade, Brasília, nº 44, p.147-157, jul. 2009.
MACHADO e ROCHA, Antônia Rozimar. PROUNI e a Expansão do Ensino Superior Privado: a Política Pseudodemocratizante de Acesso ao Ensino Superior do Governo Lula. In: MENEZES, Ana Maria Dorta de; BEZERRA, José Eudes Baima; SOUSA JUNIOR, Justino de et al (Org.). Trabalho, educação, Estado e a crítica marxista. 3. ed. Fortaleza: Edições UFC, 2011. p. 379-397.
MARX, Karl. O capital: o processo de produção do capital. Livro I, v. 2, 2002.
MESZAROS, I. A crise estrutural do capital. São Paulo: Boitempo, 2002.
MINTO, Lalo Watanabe. A educação superior na particularidade do capitalismo brasileiro: sentido histórico e questões para os movimentos sociais. Seminário Nacional de Estudos e Pesquisas História, Sociedade e Educação no Brasil, v. 9, 2012.
MINTO, Lalo Watanabe. Educação superior, trabalho docente e capitalismo no Brasil: problematizando o ensino à distância (EAD). 2006.
MIRANDA, Flávio. As Interpretações Marxistas da Crise Econômica Atual: uma análise com base na teoria das crises de Marx. Dissertação de Mestrado, IE/UFRJ, Rio de Janeiro, 2011.
PANIAGO, Cristina. Neoliberalismo e os antecedentes da “crise” do estado. Comunicação científica apresentada no XI ENPESS, Anais, São Luis, 2008.
SGUISSARDI, Valdemar. Fundações Privadas na Universidade Pública - a quem interessam?. Avaliação, Campinas, v. 7, n. 4, p.43-72, dez. 2002.
TUMOLO, Paulo Sergio. Reestruturação produtiva no Brasil: um balanço crítico introdutório da produção bibliográfica. Educ. Soc. [online]. 2001, vol.22, n.77, pp.71-99. ISSN 0101-7330. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-73302001000400005.
ZANARDINI, Isaura Monica Souza. A reforma do Estado e da educação no contexto da ideologia da Pós-Modernidade. Perspectiva, v. 25, n. 1, p. 245-270, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Agercicleiton Coelho Guerra, Antonia Rozimar Machado e Rocha, Marcela Figueira Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.