Integrated Formative Actions

experience report and impact on the third edition of the program in Patos de Minas, State of Minas Gerais, Brazil

Authors

  • Fábio Silva Borges Federal University of Uberlândia http://orcid.org/0000-0001-8263-504X
  • Henrique Ferreira Landim Federal University of Uberlândia,
  • Sabrina Nunes Vieira ederal University of Uberlândia
  • Marcos de Souza Gomes Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v19n12020-49947

Keywords:

Integrated Training Actions., Campus Patos de Minas., Free Pre-Enem Course

Abstract

This text reports on the experience of the third edition of the Institutional Extension Program "Integrated Formative Actions" - AFIN of the Federal University of Uberlândia - UFU, at the Patos de Minas campus. This project is aimed at 3rd year high school students, high school graduates from public schools and integral scholarship holders of the private network of Patos de Minas and the region, offering a free pre-Enem course, providing a good preparation for the Exame Nacional do Ensino Médio (National Examination of Highschool Education, in free translation) - ENEM. Thus, the entire structure of the project developed is described, as well as the social and educational profile of the participating students, the results of the approvals obtained at the end of the Program edition, the difficulties encountered for its accomplishment, the improvements implemented in relation to the previous editions and the impact on the local community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Silva Borges, Federal University of Uberlândia

Graduado em Engenharia Elétrica pela Universidade de Uberaba, Minas Gerais, Brasil; Graduando em Engenharia Eletrônica e de Telecomunicações na Universidade Federal de Uberlândia, Minas Gerais, Brasil; bolsista do Programa Ações Formativas Integradas – Patos de Minas.

Henrique Ferreira Landim, Federal University of Uberlândia,

Undergraduate student in Electronic and Telecommunications Engineering; Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; scholarship holder of the Integrated Formative Actions Program – Patos de Minas.

Sabrina Nunes Vieira, ederal University of Uberlândia

PhD in Chemistry, Federal University of Uberlândia, State of Minas Gerais, Brazil; associate professor at the Federal University of Uberlândia, Campus Patos de Minas, State of Minas Gerais, Brazil; coordinator of the Integrated Formative Actions Program – Patos de Minas.

Marcos de Souza Gomes, Universidade Federal de Uberlândia

PhD in Agrochemistry, Federal University of Lavras, State of Minas Gerais, Brazil, with sandwich internship at the University of Algarve, Faro, Portugal; adjunct professor at the Federal University of Uberlândia, Campus Patos de Minas, State of Minas Gerais, Brazil.

References

ABRAMOVAY, M.; CASTRO, M. G.; WAISELFISZ, J. J. Brasília-DF: Flacso, OEI, MEC, 2015. 346 p.

ANDIFES. V pesquisa do perfil socioeconômico dos estudantes de graduação das Universidades Federais. Disponível em: http://www.andifes.org.br/v-pesquisa-perfil-socioeconomico-dos-estudantes-de-graduacao-das-universidades-federais/. Acesso em: 27 maio 2019.

GUIA DO ESTUDANTE. Guia de cursinhos populares de todo o Brasil. Disponível em: http://guiadoestudante.abril.com.br/universidades/guia-de-cursinhos-populares-de-todo-o-brasil/. Acesso em: 20 jul. 2019.

GUIA DO ESTUDANTE. Mais de 70% dos alunos das universidades federais são de baixa renda. Disponível em: https://guiadoestudante.abril.com.br/atualidades/mais-de-70-dos-alunos-das-universidades-federais-sao-de-baixa-renda. Acesso em: 21 jul. 2019.

IBGE. Cidades e Estados do Brasil, 2019. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/. Acesso em: 20 jul. 2019.

INEP. Edital Nº 16, de 20 de março de 2018. Exame Nacional do Ensino Médio - Enem 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/edital/2018/edital_enem_2018.pdf. Acesso em: 3 jun. 2019.

INEP. Matrículas no ensino médio: sinopse estatística da Educação Básica 2018. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 20 jul. 2019.

MENEGON, R. R. et al. A importância dos projetos de extensão no processo de formação inicial de professores de educação física. In: JORNADA DO NÚCLEO DE ENSINO DE MARÍLIA, 14., 2015, Marília. Anais [...]. Marília, 2015.

PORTAL UFU. Universidade Federal de Uberlândia: conheça a UFU. Disponível em: http://www.ufu.br/institucional. Acesso em: 9 abr. 2019.

SCHEIDEMANTEL, S. E.; KLEIN, R.; TEIXEIRA, L. I. A importância da extensão universitária: o Projeto Construir. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais [...], Belo Horizonte, 2004.

TANCREDI, S. Cursinho AFIN da UFU. Disponível em: http://vestibular.mundoeducacao.bol.uol.com.br/cursinhos-comunitarios/cursinho-afin-ufu.htm. Acesso em: 9 abr. 2019.

Published

2020-03-13

How to Cite

BORGES, F. S.; LANDIM, H. F. .; VIEIRA, S. N.; GOMES, M. de S. Integrated Formative Actions: experience report and impact on the third edition of the program in Patos de Minas, State of Minas Gerais, Brazil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 258–272, 2020. DOI: 10.14393/rep-v19n12020-49947. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/49947. Acesso em: 25 nov. 2024.