Integrated Formative Actions
experience report and impact on the third edition of the program in Patos de Minas, State of Minas Gerais, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v19n12020-49947Keywords:
Integrated Training Actions., Campus Patos de Minas., Free Pre-Enem CourseAbstract
This text reports on the experience of the third edition of the Institutional Extension Program "Integrated Formative Actions" - AFIN of the Federal University of Uberlândia - UFU, at the Patos de Minas campus. This project is aimed at 3rd year high school students, high school graduates from public schools and integral scholarship holders of the private network of Patos de Minas and the region, offering a free pre-Enem course, providing a good preparation for the Exame Nacional do Ensino Médio (National Examination of Highschool Education, in free translation) - ENEM. Thus, the entire structure of the project developed is described, as well as the social and educational profile of the participating students, the results of the approvals obtained at the end of the Program edition, the difficulties encountered for its accomplishment, the improvements implemented in relation to the previous editions and the impact on the local community.
Downloads
References
ABRAMOVAY, M.; CASTRO, M. G.; WAISELFISZ, J. J. Brasília-DF: Flacso, OEI, MEC, 2015. 346 p.
ANDIFES. V pesquisa do perfil socioeconômico dos estudantes de graduação das Universidades Federais. Disponível em: http://www.andifes.org.br/v-pesquisa-perfil-socioeconomico-dos-estudantes-de-graduacao-das-universidades-federais/. Acesso em: 27 maio 2019.
GUIA DO ESTUDANTE. Guia de cursinhos populares de todo o Brasil. Disponível em: http://guiadoestudante.abril.com.br/universidades/guia-de-cursinhos-populares-de-todo-o-brasil/. Acesso em: 20 jul. 2019.
GUIA DO ESTUDANTE. Mais de 70% dos alunos das universidades federais são de baixa renda. Disponível em: https://guiadoestudante.abril.com.br/atualidades/mais-de-70-dos-alunos-das-universidades-federais-sao-de-baixa-renda. Acesso em: 21 jul. 2019.
IBGE. Cidades e Estados do Brasil, 2019. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/. Acesso em: 20 jul. 2019.
INEP. Edital Nº 16, de 20 de março de 2018. Exame Nacional do Ensino Médio - Enem 2018. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/edital/2018/edital_enem_2018.pdf. Acesso em: 3 jun. 2019.
INEP. Matrículas no ensino médio: sinopse estatística da Educação Básica 2018. Brasília: Inep, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em: 20 jul. 2019.
MENEGON, R. R. et al. A importância dos projetos de extensão no processo de formação inicial de professores de educação física. In: JORNADA DO NÚCLEO DE ENSINO DE MARÍLIA, 14., 2015, Marília. Anais [...]. Marília, 2015.
PORTAL UFU. Universidade Federal de Uberlândia: conheça a UFU. Disponível em: http://www.ufu.br/institucional. Acesso em: 9 abr. 2019.
SCHEIDEMANTEL, S. E.; KLEIN, R.; TEIXEIRA, L. I. A importância da extensão universitária: o Projeto Construir. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais [...], Belo Horizonte, 2004.
TANCREDI, S. Cursinho AFIN da UFU. Disponível em: http://vestibular.mundoeducacao.bol.uol.com.br/cursinhos-comunitarios/cursinho-afin-ufu.htm. Acesso em: 9 abr. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Fábio Silva Borges, Henrique Ferreira Landim, Sabrina Nunes Vieira, Marcos de Souza Gomes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.