Popular health education and participatory planning in school physical education

Authors

  • Luciana Santos Collier Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v19n12020-49760

Keywords:

School Physical Education, Health Promotion, Dialogue, Problematization, Empowerment

Abstract

This text aims to present reflections on the relationships between School Physical  Education and the concepts of health promotion and popular education in health, when the participatory planning methodology is used. The research was built in a process of action-reflection-action and presented in the dialogue between the theoretical reference of the area and the report of the pedagogical experience, which actions were based on the pillars: diversity of contents; development of autonomy and application of knowledge inside and outside of school. Using the methodology of participatory planning, we broaden our knowledge about body culture and enable the autonomous organization of related experiences that are experienced in different spaces, both inside and outside the school. Thus, popular education in health and participatory planning are found in the dialogue and problematization, present in both and this collaborates with the community empowerment, essential for the promotion of health.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Santos Collier, Universidade Federal Fluminense

PhD in Teaching in Biosciences and Health, Oswaldo Cruz Institute/Fiocruz, State of Rio de Janeiro, Brazil, with post-doctoral internship in Health Promotion in Schools, University of La Rioja, Spain; professor at Fluminense Federal University, State of Rio de Janeiro, Brazil; member of the Schools for Health in Europe (SHE) and Clinical Epidemiology and Innovative Technologies in Health (Fiocruz) research groups.

References

ALMEIDA, Ueberson Ribeiro; OLIVEIRA, Victor José Machado; BRACHT, Valter. Educação Física Escolar e o trato didático-pedagógico da saúde: desafios e perspectivas. In WACHS, Felipe; ALMEIDA, Ueberson Ribeiro; BRANDÃO, Fabiana F. de Freitas (orgs.)
Educação Física e Saúde Coletiva: cenários, experiências e artefatos culturais. Porto Alegre: Rede UNIDA, 2016. 379 p.
BADZIAK, Rafael Policarpo Fagundes; MOURA, Victor Eduardo Viana. Determinantes sociais da saúde: um conceito para efetivação do direito à saúde. Revista de Saúde Pública de Santa Catarina, v. 3, n. 1, p. 69-79, 2010.
BETTI, Mauro. Sobre teoria e prática: manifesto pela redescoberta da educação física. Revista Digital. Buenos Aires, v. 90, 2005.
CAPARROZ, Francisco Eduardo; BRACHT, Valter. O tempo e o lugar de uma didática da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 28, n. 2, p. 21-37, 2007.
CARVALHO, Sérgio Resende. As contradições da promoção à saúde em relação à produção de sujeitos e a mudança social. Ciência & Saúde Coletiva, v. 9, p. 669-678, 2004.
CASTELLANI FILHO, Lino. Educação física no Brasil: a história que não se conta.
14. ed. Campinas: Papirus, 2007.
COLLIER, Luciana Santos. Gestão democrática na escola pública: possibilidades de práticas coletivas no ensino de Educação Física Escolar. 95 p. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação) – Universidade do Estado Rio de Janeiro.
CORDEIRO, Joselma Cavalcanti et al. A promoção da saúde e a estratégia de cidades saudáveis: um estudo de caso em Recife-Pernambuco. 2008. Tese de Doutorado (Doutorado em Saúde Pública) – Fundação Oswaldo Cruz.
DEVIDE, Fabiano Pries. A educação física escolar como via de educação para a saúde. A saúde em debate na Educação Física, v. 1, p. 137-150, 2003.
FARIA, Bruno de Almeida; BRACHT, Valter; DA SILVA MACHADO, Thiago. Inovação pedagógica na educação física: o que aprender com práticas bem-sucedidas?. Ágora para la Educación Física y el Deporte, v. 12, n. 1, p. 11-28, 2010.
FARINATI, Paulo de Tarso Veras; FERREIRA, Marcos. Saúde, promoção da saúde e Educação Física: conceitos, princípios e aplicações. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2006.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 41. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Marilia. Educação Física Escolar: desafios e compromissos de uma experiência crítica e democrática. Cadernos de Formação RBCE, v. 4, n. 2, 2014.
GAZZINELLI, Maria Flávia et al. Educação em saúde: conhecimentos, representações sociais e experiências da doença. Cadernos de Saúde Pública, v. 21, p. 200-206, 2005.
KNUTH, Alan Goularte; AZEVEDO, Mario Renato; RIGO, Luiz Carlos. A inserção de temas transversais em saúde nas aulas de educação física. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 12, n. 3, p. 73-78.
KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.
MEYER, Dagmar E. Estermann et al. " Você aprende. A gente ensina?": interrogando relações entre educação e saúde desde a perspectiva da vulnerabilidade. Cadernos de saúde Pública, v. 22, p. 1335-1342, 2006.
MOREIRA, Janine et al. Educação popular em saúde: a educação libertadora mediando a promoção da saúde e o empoderamento. Revista Contrapontos, v. 7, n. 3, p. 507-521, 2009.
OLIVEIRA, A. A. B. (2004) O tema saúde na Educação Física escolar: uma visão patogênica ou salutogênica? In: KUNZ, E.; Hildebrandt-Stramann, R. Intercâmbios científicos internacionais em educação física e esportes. (pp. 241-259), Ijuí: UNIJUI.
OLIVEIRA, Victor José Machado; GOMES, Ivan Marcelo; BRACHT, Valter. Educação para a saúde na educação física escolar: uma questão pedagógica!. Cadernos de formação RBCE, v. 5, n. 2, 2015.
ORGANIZAÇÃO PANAMERICANA DE SAÚDE. Escolas promotoras da saúde: fortalecimento da iniciativa regional. Estratégias e linhas de ação 2003-2012. Washington: OPS/OMS. 2003. Disponível em: http://www.cepis.opsoms.org/bvsdeescuelas/fulltext/EPSportu.pdf. Acesso em: 17 mar. 2018.
SOARES, Carmen Lúcia. Educação física: raízes europeias e Brasil. 2. ed. Campinas, Autores Associados, 2001.
VERDI, Marta; CAPONI, Sandra. Reflexões sobre a promoção da saúde numa perspectiva bioética. Texto & Contexto Enfermagem, v. 14, n. 1, 2005.
VIEIRA, Andre Guirland et al. A escola enquanto espaço produtor da saúde de seus alunos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. esp., p. 916-932, 2017.

Published

2020-03-13

How to Cite

COLLIER, L. S. Popular health education and participatory planning in school physical education. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 230–245, 2020. DOI: 10.14393/rep-v19n12020-49760. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/49760. Acesso em: 22 nov. 2024.