Reading circles and literary literacy in prison

Authors

  • Patrícia Gonçalves Jorge Regional University of Blumenau
  • Karina Zendron da Cunha Regional University of Blumenau https://orcid.org/0000-0001-6579-7522
  • Suelen Ramos Regional University of Blumenau

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-v18n32019-47676

Keywords:

Literary literacy, Remission by reading, Literature in prison, Reading circles

Abstract

Reading is a valuable tool in the subject’s formation, and for this reason, it should be treated as a cultural right to which all citizens should have access. However, this is not our reality. In this article, we intend to elucidate the importance of reading, as well as the way it is being treated in schools and in the prison environment. Many legal provisions operate dealing with the right of the prisoners to education, the right also covering the reading activities. In addition, the aim of this article is to socialize the actions of the Context Project that, since 2017, has assisted many incarcerated students of the Blumenau prison in access to quality literature and, through it, to the remission of their sentences as well as the development of their literary literacy. We also intend to reflect on the importance of the actions planned for the third year of the project: the implementation of reading circles in the correctional facility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Gonçalves Jorge, Regional University of Blumenau

Undergraduate student in Letras, Regional University of Blumenau, State of Santa Catarina, Brazil.

Karina Zendron da Cunha, Regional University of Blumenau

PhD in Linguistics, Federal University of Santa Catarina, State of Santa Catarina, Brazil; professor at the Regional University of Blumenau, State of Santa Catarina, Brazil

Suelen Ramos, Regional University of Blumenau

Undergraduate student in Letras, Regional University of Blumenau, State of Santa Catarina, Brazil.

References

AZEVEDO, R. Formação de leitores e razão para a literatura. In: SOUZA, R. J. de (org.). Caminhos para a formação do leitor. São Paulo: DCL, 2004. p. 38-47.

BLUMENAU. Poder Judiciário de Santa Catarina – Comarca de Blumenau. 3ª Vara Criminal. Portaria nº 006, de 20 de setembro de 2016. Disponível em: http://www.oab-bnu.org.br/attachments/article/14038/Scan_20161003_183529.pdf. Acesso em: 7 mar. 2019.

BRASIL. Conselho Nacional do Ministério Público. A visão do Ministério Público sobre o sistema prisional brasileiro. Brasília: CNMP, 2016. 344 p. Disponível em: http://www.cnmp.mp.br/portal/publicacoes/9948-a-visao-do-ministerio-publico-sobre-o-sistema-prisional-brasileiro-2016. Acesso em: 24 fev. 2019.

BRASIL. Justiça Federal. Conselho de Justiça Federal. Portaria Conjunta nº 276, de 20 de junho de 2012. Disciplina o Projeto da Remição pela Leitura no Sistema Penitenciário Federal. Disponível em: http://www.cjf.jus.br/cjf/documentos/portaria_remissaopelaleitura.pdf/view. Acesso em: 7 mar. 2019.

BRASIL. Lei nº 7.210/84, de 11 de julho de 1984. Institui a lei de execução penal. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L7210.htm. Acesso em: 7 mar. 2019.

BRASIL. Ministério da Justiça e Segurança Pública. Departamento Penitenciário Nacional. Levantamento Nacional de Informações Penitenciárias: INFOPEN. Brasília: DPN, 2017. Disponível em: http://depen.gov.br/DEPEN/noticias-1/noticias/infopen-levantamento-nacional-de-informacoes-penitenciarias-2016/relatorio_2016_22111.pdf. Acesso em: 24 fev. 2019.

COSSON, R. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2018.

COSSON, R. Letramento Literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2016.

FARIA, A. A. M.; OLIVEIRA, A. G. R. De turma da Mônica a Crime e Castigo: a remição por leitura como uma oportunidade de autodidática. 2014. Disponível em: http://www.publicadireito.com.br/artigos/?cod=2425ad56cc45acbd. Acesso em: 24 fev. 2019.

LAJOLO, M. Carlos Drummond de Andrade: uma história exemplar de leitura. In: SOUZA, R. J. de (org.). Caminhos para a formação do leitor. São Paulo: DCL, 2004. p. 12-23.

PETIT, M. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: 34, 2013.

ZAPPONE, M. H. Y. Literatura na escola brasileira: história, normativas e experiência no espaço escolar. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, Brasília, n. 54, p. 409-433, maio/ago. 2018. Doi: 10.1590/10.1590/2316-40185421.

Published

2020-01-06

How to Cite

JORGE, P. G.; CUNHA, K. Z. da; RAMOS, S. Reading circles and literary literacy in prison. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 18, n. 3, p. 20–37, 2020. DOI: 10.14393/REP-v18n32019-47676. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/47676. Acesso em: 22 nov. 2024.