Notas sobre a formação de universitários e povos de terreiro

experiências com educação popular em saúde em Juazeiro do Norte, Ceará

Authors

  • Tadeu Lucas de Lavor Filho Universidade Federal do Ceará
  • Carlos André Silva do Vale

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n32018-rel02

Keywords:

Popular Education, Extension, Terreiro, Emancipation

Abstract

This article brings a reflective discussion of experiences with affirmative actions through the extensions project “Encontros e encantos: educação popular e saúde com povos de terreiros de matriz africana em Juazeiro do Norte-CE”. The objective is to discuss the experience of a extension project in the training of professionals and “povos de terreiro” based on the popular education.  The debate on health education was articulated with a view to the private demands of the “povos de terreiro” de Juazeiro do Norte, taking as a methodological guideline the health booklets of the Unified Health System that refer to this thematic discussion. We problematize the need for a political-pedagogical restructuring of training in the field of human sciences and health, because still the impoverishment of debates that apply to the real demands of the Candomblé fields and a tendentious production of knowledge about localized knowledge, marked by bleaching and the colonization of knowledge. Therefore, the actors involved in the educational processes are transformed by the interaction of their common and particular elements. Through extension it was possible to think about a professional practice implied in ethical, human and sociocultural discussions that cross subjectivity, pointing to an emancipation and decolonization of university knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tadeu Lucas de Lavor Filho, Universidade Federal do Ceará

Mestrando em Psicologia na Universidade Federal do Ceará, Brasil.

Carlos André Silva do Vale

Psicólogo Residente em Saúde Coletiva no Instituto de Medicina Integral Fernando Figueira, Recife, Brasil; especializando em Saúde Mental pela Universidade Regional do Cariri, Ceará, Brasil.

References

BONETTI, O. P.; CHAGAS, R. A. das; SIQUEIRA, T. C. A. A educação popular em saúde na gestão participativa do SUS: construindo uma política. In: Caderno de educação popular em saúde, v. II. Brasília: Ministério da Saúde: 2014. p. 16-24.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Política Nacional de Educação Popular em Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2013.

_______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

______. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de Análise de Situação em Saúde. Saúde Brasil 2013: uma análise da situação de saúde e das doenças transmissíveis relacionadas à pobreza. Brasília: Ministério da Saúde, 2014.

_______. Portaria nº 1.256, de 17 de junho de 2009. Institui o Comitê Nacional de Educação Popular em Saúde (CNEPS). Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2009/prt1256_17_06_2009.html>. Acesso em: 20 jul. 2018.

_______. Portaria nº 992, de 13 de maio de 2009. Institui a Política Nacional de Saúde Integral da População Negra. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2009/prt0992_13_05_2009.html>. Acesso em: 23 jul. 2018.

CANDAU, V. M. Educação em direitos humanos: desafios atuais. In: SILVEIRA, R. M. G. et al. (Org.). Educação em Direitos Humanos: fundamentos teóricos e metodológicos. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2007.

CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA – CFP. Relações raciais: referências técnicas para atuação de psicólogas/os. Brasília: CFP, 2017. Disponível em: <https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2017/09/relacoes_raciais_baixa.pdf> Acesso em: 10 ago. 2018.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a Unesco da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Brasília: Faber-Castell, 1996.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? São Paulo: Paz e Terra, 2014a. 93 p.

_______. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2000. 134 p.

_______. Educação como prática da liberdade. São Paulo: Paz e Terra, 2014b. 150 p.

GALLO, S. Modernidade/pós-modernidade: tensões e repercussões na produção de conhecimento em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 32, n. 3, p. 551-565, 2006. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022006000300009.

GHIRALDELLI JÚNIOR, P. A evolução das ideias pedagógicas no Brasil Republicano. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 60, p. 28-37, 2013.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Organização escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2010. (Coleção Docência em Formação).

MELO, M. A. S; FILHO, A. dos S. G., QUEIROZ, Z. F. (Org.). Epistemologias em confronto no direito: reinvenções, ressignificações e representações a partir da interdisciplinaridade. Curitiba: CRV, 2017. 532 p.

MELO NETO, J. F. de. Extensão Popular. In: SOUSA, L. M. P. de et al. (Org.). Educação popular na universidade: reflexões e vivências da Articulação Nacional de Extensão Popular (ANEPOP), v. II. João Pessoa-PB: CCTA, 2017.

MOEHLECKE, S. Ação afirmativa: história e debates no Brasil. Cadernos de pesquisa, São Paulo, v. 117, n. 11, p. 197-217, nov. 2002.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Unesco/Cortez, 2005. 130 p.

NASCIMENTO, E. L. Cultura em movimento: matrizes africanas e ativismo negro no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2008. 56 p.

SERRANO, R. M. S. M. Conceitos de extensão universitária: um diálogo com Paulo Freire. 2008. Disponível em: <http://www.prac.ufpb.br/copac/extelar/atividades/discussao/artigos/conceitos_de_extensao_universitaria.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2018.

SILVA, A. V. Uma reflexão para a prática educativa em Paulo Freire. 2009. Disponível em: <http://acervo.paulofreire.org:80/xmlui/handle/7891/4105>. Acesso em: 22 ago. 2018.

SOBRINHO, J. H. F. Cultura popular e as culturas afrodescendentes. In: HOLANDA, C. R. (Org.). Negros no Ceará: história, memória e etnicidade. Fortaleza: Museu do Ceará, Secretaria da Cultura do Estado do Ceará, 2009. (Coleção Outras Histórias, v. 61).

Published

2019-01-15

How to Cite

FILHO, T. L. de L.; VALE, C. A. S. do . Notas sobre a formação de universitários e povos de terreiro: experiências com educação popular em saúde em Juazeiro do Norte, Ceará. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 3, p. 195–207, 2019. DOI: 10.14393/rep-v17n32018-rel02. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/45120. Acesso em: 25 nov. 2024.