Cursinho Prepara Trans

possibilidade de articulação entre gênero e educação popular

Authors

  • Gustavo de Aguiar Campos Universidade Federal de Goiás - Regional Goiânia
  • Mariana Cunha Pereira Universidade Federal de Roraima

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n32018-rel01

Keywords:

Popular Education, LGBT, Gender, Transexuality, Affirmative Action

Abstract

From the experience with the “Cursinho Prepara Trans” project, this article aims to discuss the gender-sexuality diversity question in the scope of popular education. The project aims to prepare transsexuals, transvestites, lesbians, bisexuals and gays (LGBT) to take the National Exam for Certification of Youth and Adults Skills (ENCCEJA), National High School Exam (ENEM) and others admissive exams for universities. The experience from the project made possible to discuss the necessities of diversity and prejudice discussion beyond the social transformation at popular practices. The dialogue perspective was discussed, and also the antirracist educations and feminist pedagogy to conclude that social inclusion and permanence in formal and informal educative spaces is basilar for this spaces.

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Author Biographies

Gustavo de Aguiar Campos, Universidade Federal de Goiás - Regional Goiânia

Graduando em Psicologia pela Universidade Federal de Goiás, Regional Goiânia, Brasil; educador popular no projeto

Mariana Cunha Pereira, Universidade Federal de Roraima

Doutorado em Antropologia (América Latina e Caribe) pela Universidade de Brasília, Brasil; professora na Universidade Federal de Roraima, Brasil.

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Published

2019-01-15

How to Cite

CAMPOS, G. de A.; PEREIRA, M. C. . Cursinho Prepara Trans: possibilidade de articulação entre gênero e educação popular. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 3, p. 183–194, 2019. DOI: 10.14393/rep-v17n32018-rel01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/43050. Acesso em: 2 nov. 2024.