Cursinho Prepara Trans
possibilidade de articulação entre gênero e educação popular
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v17n32018-rel01Keywords:
Popular Education, LGBT, Gender, Transexuality, Affirmative ActionAbstract
From the experience with the “Cursinho Prepara Trans” project, this article aims to discuss the gender-sexuality diversity question in the scope of popular education. The project aims to prepare transsexuals, transvestites, lesbians, bisexuals and gays (LGBT) to take the National Exam for Certification of Youth and Adults Skills (ENCCEJA), National High School Exam (ENEM) and others admissive exams for universities. The experience from the project made possible to discuss the necessities of diversity and prejudice discussion beyond the social transformation at popular practices. The dialogue perspective was discussed, and also the antirracist educations and feminist pedagogy to conclude that social inclusion and permanence in formal and informal educative spaces is basilar for this spaces.
Downloads
References
ALMEIDA, M. M. M. Ações afirmativas: dinâmicas e dilemas teóricos entre a redistribuição e o reconhecimento. In: SEMINÁRIO NACIONAL MOVIMENTOS SOCIAIS, PARTICIPAÇÃO E DEMOCRACIA, 2., 2007, Florianópolis. Anais... Florianópolis: Editora da UFSC, 2007. p. 465-476.
ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE TRAVESTIS E TRANSEXUAIS – ANTRA. Mapa dos assassinatos de travestis e transexuais no Brasil em 2017. Disponível em: <https://antrabrasil.files.wordpress.com/2018/02/relatc3b3rio-mapa-dos-assassinatos-2017-antra.pdf>. Acesso: 25 set. 2018.
BENTO, B. O que é transexualidade? São Paulo: Brasiliense, 2012. 181 p.
______. Nome social para pessoas trans: cidadania precária e gambiarra legal. Contemporânea, São Carlos, v. 4, p. 165-182, jan./jul. 2014.
BRANDÃO, C. R. O que é educação popular. São Paulo: Brasiliense, 2006. 95 p.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 1.820, de 13 de agosto de 2009. Dispõe sobre os direitos e deveres dos usuários de saúde. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 ago. de 2009.
______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Resolução nº 1, de 19 de janeiro de 2018. Define o uso de nome social de travestis e transexuais nos registros escolares. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 jan. 2018. Seção 1, p. 17.
CARRARA, S. Educação, diferença, diversidade e desigualdade. In: BRASIL (Org.) Gênero e diversidade na escola: formação de professoras/es em gênero, sexualidade, orientação sexual e relações étnico-raciais. Rio de Janeiro: CEPESC; Brasília: SPM, 2009, p. 13-15.
FERNANDES, E. Violência e ressentimento: um ensaio sobre as raízes da transfobia. In: GEISLER, A. R. R. Protagonismo trans*: política, direito e saúde na perspectiva da integralidade. Niterói: Alternativa, 2015. p. 17-32.
FOUCAULT, M. Arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1989. 236 p.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 51. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2015. 148 p.
_______. Pedagogia do oprimido. 59. ed. São Paulo: Paz e terra, 2005. 256 p.
FRIGOTTO, G. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. Ideação, Foz do Iguaçu, v. 10, p. 41-62, 2008.
GALLO, S. Transversalidade e educação: pensando uma educação não-disciplinar. In: ALVES, N.; GARCIA, R. L. (Org.). O sentido da escola. Rio de Janeiro: DP&A, 2000. P. 17-41.
GARCIA, P. B. Educação popular: algumas reflexões em torno da questão do saber. In: BRANDÃO, C. R. (Org.). A questão política da educação popular. São Paulo: Brasiliense, 1980. p. 88-121.
GOMES, N. L. Educação e relações raciais: refletindo sobre algumas estratégias de atuação. In: MUNANGA, K. (Org.) Superando o racismo na escola. Brasília: MEC, 2005. p. 143-154.
HOOKS, B.; CIPOLLA, M. B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: WMF; Martins Fontes, 2017. 288 p.
JESUS, J. G. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Brasília, 2012. Disponível em: <https://issuu.com/jaquelinejesus/docs/orienta_es_popula_o_trans>. Acesso em: 20 ago. 2017.
LESSA, S.; TONET, I. Introdução à filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011. 124 p.
MACIEL, K. F. O pensamento de Paulo Freire na trajetória da educação popular. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 2, p. 326-344, jul./dez. 2011.
MARTINS, J. O direito à memória: a luta pela legitimação e visibilidade das intelectuais negras na sociedade de Pernambuco. Humanidades em diálogo, São Paulo, v. 8, 207. p. 63-75.
MELO NETO, J. F. Extensão popular. 2. ed. João Pessoa: Editora da UFPB, 2014. 122 p.
NOGUEIRA, S. N. B.; AQUINO, T. A.; CABRAL, E. A. A geografia dos corpos das pessoas trans. 2017. Disponível em: <http://redetransbrasil.org/uploads/7/9/8/9/79897862/redetransbrasil_dossier.pdf>. Acesso em: 23 ago. 2017.
ROSAS, A. S. Criatividade em educação popular: um diálogo com Paulo Freire. 2008. 323 f. Tese (Doutorado em Educação Popular) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2008.
PEREIRA, P. P. G. As incorporações e suas poéticas. Debates do NER, Porto Alegre, n. 31, p. 137-171, 2017. Doi: https://doi.org/10.22456/1982-8136.70999.
SANDEMBERG, C. M. B. Considerações introdutórias às pedagogias feministas. In: COSTA, A. A. A. et al. (Org.). Ensino e gênero: perspectivas transversais. Salvador: Editora da UFBA, 2011. p. 17-33.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Gustavo de Aguiar Campos, Mariana Cunha Pereira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.