Distance education in health training

an integrative literature review

Authors

  • Vivian Breglia Rosa Vieira União das Faculdades dos Grandes Lagos
  • Carla Rosane Paz Arruda Teo Universidade Comunitária da Região de Chapecó

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n12018-art07

Keywords:

Distance Education, Health Human Resource Training, Health Professionals

Abstract

Research on the training of health professionals indicates the need for substantial changes, especially with regard to the desired professional profile and pedagogical model adopted. The need is to build a more constructivist learning, and in this perspective, Distance Education (EaD) can contribute to this end. The present article aimed to identify how the literature addresses the application of distance education in the training of health professionals. For this, an integrative literature review carried out. Although a considerable number of publications were listed from the search with the crossings of terms listed for the study  (thirtyfive), only 9 met the inclusion criteria defined for this review. The included studies were presented considering their objective, the methodology used and the main results found. It was conclude that most of the experiences with the inclusion of EaD in health were successful and were able to meet, even partially, their goals. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vivian Breglia Rosa Vieira, União das Faculdades dos Grandes Lagos

Nutricionista. Mestre em Ciências da Saúde. Especialista em Docência na Educação a Distância. Docente do curso de Nutrição da União das Faculdades dos Grandes Lagos.

Carla Rosane Paz Arruda Teo, Universidade Comunitária da Região de Chapecó

Nutricionista. Doutora em Ciências dos Alimentos. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Ciências da Saúde e do curso de Nutrição da Universidade Comunitária da Região de Chapecó.

References

ALMEIDA, M. J. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos universitários da área da Saúde. 2. ed. Londrina: Rede UNIDA, 2005. 92 p.

BARILLI, E. C. V. C.; EBECKEN,N. F. F.; CUNHA, G. G. A tecnologia de realidade virtual como recurso para formação em saúde pública à distância: uma aplicação para a aprendizagem dos procedimentos antropométricos. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 16, supl. 1, p. 1.247-1.256, 2011.

BRASIL. Ministério da Saúde. A aderência dos cursos de graduação em Enfermagem, Medicina e Odontologia às Diretrizes Curriculares Nacionais. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2006.

______. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES nº 1.133, de 7 de agosto de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Enfermagem, Medicina e Nutrição. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2001.

______. Ministério da Saúde. Ministério da Educação. Programa Nacional de Reorientação da Formação Profissional em Saúde – Pró-Saúde: objetivos e implementação e desenvolvimento potencial. Brasília: Ministério da Saúde, 2007.

CECCIM, R. B.; FEUERWERKER, L. C. M. Mudanças na graduação das profissões de saúde sob o eixo da integralidade. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 5, p. 1.400-1.410, set./out. 2004.

DAZA, M. P. M.; BERRETIN-FELIX,G.; MACHADO, M. A. M. P. Requisitos para utilização de cyber tutor com agentes comunitários de saúde. Revista CEFAC: Speech, Language, Hearing Sciences and Education Journal, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 573-581, mar./abr. 2014.

FOGLIATTO, F. Organização de textos científicos. 2007. Disponível em: http://www.producao.ufrgs.br/arquivos/disciplinas/146_seminario_de_pesquisa_2_diretrizes_referencial_teorico.doc. Acesso em: 22 set. 2016.

GANONG, L. H. Integrative reviews of nursing. Res Nurs Health, New York, v. 10, n. 1, p. 1-11, Feb. 1987. doi: https://doi.org/10.1002/nur.4770100103.

GODOY, S. C. B.; GUIMARÃES, E. M. P.; ASSIS, D. S. S. Avaliação da capacitação dos enfermeiros em unidades básicas de saúde por meio da telenfermagem. Esc. Anna Nery Revista de Enfermagem, Rio de Janeiro, v. 18, n. 1, p. 148-155, jan./mar. 2014.

INEP. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisa. A trajetória dos cursos de graduação na saúde: 1991-2004. In: HADDAD, A. E. et al (Orgs.). v. 15. Brasília, DF: Inep/MEC, 2006.

JACOMINI, R. A.; PIAI, T. H.; FIGUEIREDO, R. M. Avaliação de um curso de educação a distância sobre hepatite C. Investigación y Educación em Enfermería, Medelín, v. 26, n. 2, supl., p. 98-104, set. 2008.

MAZZIONI, S. As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: concepções de alunos e professores de ciências contábeis. Revista Eletrônica de Administração e Turismo – ReAT. v. 2, n. 1, p. 93-109, jan./jun. 2013.

MEZZARI, A. O uso da aprendizagem baseada em problemas (ABP) como reforço ao ensino presencial utilizando o ambiente de aprendizagem Moodle. Rev. Bras. Educ. Med. [online], Brasília, v. 35, n. 1, p. 114-121, 2011.

NUNES, T. W. N.; FRANCO, S. R. K.; SILVA, V. D. Como a educação a distância pode contribuir para uma prática integral em saúde? Rev. Bras. Educ. Med. [online], Brasília, v. 34, n. 4, p. 554-564, 2010.

OLIVEIRA, A. E. F. et al. Educação a distância e formação continuada: em busca de progressos para a saúde. Rev. Bras. Educ. Med. [online], Brasília, v. 37, n. 4, p. 578-583, 2013.

RANGEL, M. L. et al. Redes de aprendizagem colaborativa: contribuição da educação a distância no processo de qualificação de gestores do Sistema Único de Saúde – SUS. Interface: Comunicação, Saúde, Educação [online], Botucatu, v. 16, n. 41, p. 545-556, abr./jun. 2012.

SANTOS, L. A. S. et al. Projeto pedagógico do programa de graduação em nutrição da Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia: uma proposta em construção. Revista de Nutrição, Campinas, v. 18, n. 1, p. 105-117, jan./fev. 2005. doi: https://doi.org/10.1590/S1415-52732005000100010.

SILVEIRA, J. L. G. C. Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Odontologia: historicidade, legalidade e legitimidade. Pesqui. bras. odontopediatria clín. integr, João Pessoa, v. 4, p. 151-156, maio/ago. 2004.

SOARES, N. T.; AGUIAR, A. C. Diretrizes curriculares nacionais para os cursos de nutrição: avanços, lacunas, ambiguidade e perspectivas. Revista de Nutrição, Campinas, v. 23, n. 5, p. 895-905, set./out. 2010. doi: https://doi.org/10.1590/S1415-52732010000500019.

TOMAZ, J. B. C.; MOLEN, H. T. V. D. Compreendendo os profissionais de saúde da família como potenciais estudantes na educação à distância. Rev. Bras. Educ. Med. [online], Brasília, v. 35, n. 2, p. 201-208, 2011.

VARGAS, F. M. A. et al. A educação a distância na qualificação de profissionais para o Sistema Único de Saúde: meta estudo. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 849-870, set./dez. 2016.

Published

2018-06-18

How to Cite

VIEIRA, V. B. R.; TEO, C. R. P. A. . Distance education in health training: an integrative literature review. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 114–125, 2018. DOI: 10.14393/rep-v17n12018-art07. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40013. Acesso em: 3 dec. 2024.