Reconstructing dreams, rescuing citizenship
teacher report on a teaching methodology in the Integrated Action Program for Adults in the municipality of Esteio, State of Rio Grande do Sul, Brazil
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v17n12018-rel04Keywords:
Youth and Adult Education, Methodology, Integrated Action ProgramAbstract
The Integrated Adult Action Program is a public policy in the municipality of Esteio / RS aimed at adults aged 21 or over, who did not complete Primary School at the regular age and have at least the sixth grade completed. The Program seeks to optimize the time of the worker, valuing their knowledge with the aim of producing learning from their experiences, providing them with the search for better working conditions and the exercise of citizenship. Based on the assumption that most of the students are already in a professional activity, having a physically exhausting daily life, the objective of this work was to reduce school dropout, as well as the infrequency in class and to increase the socialization among students, making learning motivational and significant. As a result of the activities, there was a growth of students in their ways of expressing themselves, in creativity, in human relations, as well as the maintenance of the number of frequent students.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, A.; MOLL, J. (Org.). Para além do fracasso escolar. Campinas, SP: Papirus, 1997. 208 p.
ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. In: ______. (Org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 6. ed. Joinville, SC: UNIVILLE, 2006. 144 p.
BRASIL. Decreto nº 6.093, de 24 de abril de 2007. Dispõe sobre a reorganização do Programa Brasil Alfabetizado, visando a universalização da alfabetização de jovens e adultos de quinze anos ou mais, e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, 2004.
______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
______. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Documento Nacional Preparatório à VI Conferência Internacional de Educação de Adultos – CONFINTEA. Brasília: MEC, 2009.
COURTNEY, R. Jogo, teatro & pensamento: as bases intelectuais do teatro na educação. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2003. 302 p.
ESTEIO. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal de Educação e Esportes. Proposta de Documento Base para o Plano Municipal de Educação de Esteio. Esteio, RS: SMEE, 2015.
FREIRE, P. À sombra desta mangueira. 5. ed. São Paulo: Olho d’Água, 2003. 256 p.
FREIRE, A. M. A. (Org.). Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP, 2001. 300 p.
GIROUX, H. A.; MCLAREN, P. A educação de professores e a política de reforma democrática. In: GIROUX, H. A. (Org.). Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artes Médicas, 1997. 270 p.
KOUDELA, I. Jogos teatrais. 5. ed. São Paulo: Perspectiva, 2006. 160 p.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo, SP: Moderna, 2003. 96 p.
SANTOS, G. L. Educação ainda que tardia: a exclusão da escola e a reinserção de adultos das camadas populares em um programa de EJA. Revista Brasileira de Educação [online], Rio de Janeiro, n. 24. set./dez. 2003. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782003000300009.
SILVA, M. R. Histórias de vida e perspectivas de futuro de educandos do Programa Ação Integrada Adultos do CMEB Maria Lygia Andrade Haack. 2016. 123 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2016.
REVERBEL, O. O teatro na sala de aula. 2. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1979. 161 p.
SOLER, R. Jogos cooperativos. 3. ed. Rio de Janeiro: Sprint, 2006. 144 p.
______. Educação física escolar. Rio de Janeiro, RJ: Sprint, 2003. 188 p.
WITTIZORECKI, E. S. O trabalho docente dos professores de educação física na rede municipal de ensino de Porto Alegre: um estudo nas escolas do Morro da Cruz. 2001. 153 f. Dissertação (Mestrado em Ciências do Movimento Humano) – Escola de Educação Física, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2001.
WITTIZORECKI, E. S.; MOLINA NETO, V.; BOSSLE, F. Mudanças sociais e o trabalho docente de professores de educação física na escola: estudo a partir de histórias de vida. Revista Movimento, Porto Alegre, v.18, n. 1, jan./mar. 2012. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/23894/17344>.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Patrick da Silveira Gonçalves, Cristina Marin Ribeiro Gonçalves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.