As infâncias e as brincadeiras do e no campo

a vivência e a participação em um movimento social

Authors

  • Larissa Escarce Bento Wollz Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Francisco Romão Ferreira Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n32017-art06

Keywords:

Childhood, Countryside, Play, Landless Children

Abstract

This article aims relating and analyzing the historical and social aspects which circumscribe the universe of childhoods in the rural environment in Brazil, their plays, their relation with school and, most of all, to discuss some aspects that comprise the experience and participation of children in the core of a Social Movement such as the Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra – MST (Landless Workers Movement). This study consists of a review of the narrative literature. We used three classical authors to ground theoretically the studies which deal with the Brazilian reality. Marx, who presents elements to wonder about the relational perspective of the social phenomena, and with his assertive which claims that the society constitutes a totality, the explanation of which is found in the comprehension of the material and objective conditions of existence. Vygotsky was utilized to think about the processes of subjectivity, production and the cultural experiencing by the childhood. And Bourdieu was utilized to wonder about the ideological function of the educational system, symbolic violence and symbolic capital.

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Author Biographies

Larissa Escarce Bento Wollz, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Pós-doutoranda em Alimentação, Nutrição e Saúde pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil; professora adjunta da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Campus Macaé, Brasil

Francisco Romão Ferreira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduado em Ciências Sociais pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, com mestrado em Artes Visuais pela Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro, doutorado em Ciências pela Escola Nacional de Saúde Pública e pós-doutorado voltado para o ensino de biociêcias na saúde pelo Instituto Oswaldo Cruz / FIOCRUZ. Na Universidade do Estado do Rio de Janeiro é Professor Adjunto do Instituto de Nutrição, Bolsista no Programa Prociência e professor do quadro permanente do Programa de Pós Graduação em Alimentação, Nutrição e Saúde.

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Published

2018-01-09

How to Cite

WOLLZ, L. E. B.; FERREIRA, F. R. As infâncias e as brincadeiras do e no campo: a vivência e a participação em um movimento social. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 84–103, 2018. DOI: 10.14393/rep-v16n32017-art06. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38126. Acesso em: 13 nov. 2024.