Atuação da sala de recursos no processo de ensino aprendizagem da Geografia para alunos surdos

Authors

  • Jean Volnei Fernandes Universidade de Brasilia
  • Ruth Elias de Paula Laranja Universidade de Brasilia

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n12017_rel01

Keywords:

Resource Room, Teaching-learning, Geography, Deaf, Inclusion

Abstract

The purpose of this article is to present the contribution of hearing-impaired resource rooms concerning the teaching-learning process of geography for deaf students. Initially, the history of special education in Brazil will be presented, as well as the assignments of the resource room, the necessary requirement for teachers who intend to work with this segment of education and the main laws and reflections on the inclusion of deaf students in school. A suggestion of an activity developed with deaf students in the hearing-impaired resource room at CEF 08 of Gama city will be presented in connection with the teaching and learning of Brazilian regions and their respective states using action-research as a methodology. From the use of the components mentioned previously, it is intended to promote a more meaningful and interesting learning for deaf students, seeking to associate visual and communication aspects in Brazilian Sign Language (Libras), during the development of geography classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jean Volnei Fernandes, Universidade de Brasilia

Doutorando em Geografia na Universidade de Brasília; professor efetivo na rede estadual de ensino do Distrito Federal.

Ruth Elias de Paula Laranja, Universidade de Brasilia

Pós-doutora em Geografia pela Universidade do Porto, Portugal; professora adjunta I da Universidade de Brasília.

References

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Salas de Recursos Multifuncionais: espaço para atendimento educação especializado. Brasília, DF: 2006.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm>. Acesso em: 14 nov. 2016.

BUENO, J. G. S. A produção social da identidade do anormal. In: FREITAS, M. C. (Org.). História Social da Infância no Brasil. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2002. p. 173.

COLL, C. Os conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 2/2001. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 set. 2001. Seção 1E, p. 39-40.

GHIRALDELLI, J. P. História da educação brasileira. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

MENDES, E. G. Breve histórico da educação especial no Brasil. Revista Educación y Pedagogía, Antioquia, v. 22, p. 93-110, mayo-ago. 2010.

MONTEIRO, R. A. C; GONZÁLEZ, M. L; GARCIA, A. B. Lei de diretrizes e bases da educação nacional: o porquê e seu contexto histórico. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos: Editora da UFSCar, v. 5, n. 2, p. 82-95, nov. 2011. Disponível em <http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/225>. Acesso em: 14 nov. 2016.

OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizagem e desenvolvimento, um processo sócio histórico. São Paulo: Scipione, 1998.

RIBEIRO, L. A. M. Questões regionais e do Brasil. In: RUA, J. et al. (Org.). Para ensinar geografia. Rio de Janeiro: ACCESS Editora, 1993. p. 214.

SKLIAR, C. Educação e exclusão: abordagens socioantropológicas em educação especial. Porto Alegre: Mediação, 2006.

Published

2017-06-02

How to Cite

FERNANDES, J. V.; LARANJA, R. E. de P. Atuação da sala de recursos no processo de ensino aprendizagem da Geografia para alunos surdos. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 129–139, 2017. DOI: 10.14393/rep-v16n12017_rel01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36543. Acesso em: 23 nov. 2024.