O Reletran na Universidade de Sorocaba e seu impacto na construção de processos comunitários por meio das narrativas dos participantes

Authors

  • Ariane Diniz Silva Universidade de Sorocaba
  • Marcos Antonio dos Santos Reigota Universidade de Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2017-35996

Keywords:

Reletran, Narratives, Freire’s Pedagogy, University, Community

Abstract

This work is related to the doctoral thesis in education being conducted at the University of Sorocaba that analyzes how the project Latin American European Network for Social Transnational Work (Reletran) was tested and evaluated by the participants of a course entitled ”Social Practices and Community Processes” offered in 2014. The research is an empirical one based on the narratives of students and employees of that course. After each meeting held, they sent us an account of their observations concerning what had been discussed and experienced in the activities in the week. It was common knowledge that these accounts would be used in the empirical part of the thesis that seeks to observe the impact of Reletran on the expansion of the symbolic capital at the University of Sorocaba; the role of a community college in the redefinition of Freire’s pedagogy nowadays and the methods of construction and consolidation of community processes through teaching and daily social practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariane Diniz Silva, Universidade de Sorocaba

Professora de graduação da Universidade de Sorocaba; doutoranda em educação na Universidade de Sorocaba, Bolsista Universidade de Sorocaba

Marcos Antonio dos Santos Reigota, Universidade de Sorocaba

Pós-doutor em Educação pela Universidade de Genebra, UG, Suiça; professor na Universidade de Sorocaba, São Paulo.

References

ALVES, N. G. A narrativa como método na história do cotidiano escolar. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HIST

BENTO, J. O. Por uma UniverCidade anticonformista. Porto: FADEUP, 2014.

CATUNDA, M.; FORTUNATO, I. Narrativas da violência: ecosofia à margem no cotidiano escolar. Série-Estudos, Campo Grande, n. 31, p. 183-191, jan./jun. 2011.

CHAVES, A. L. Práticas sociais e processos comunitários: narrativa de um universitário. Espacios Transnacionales [en línea], Año 2, n. 3, p. 170-181, jul./dic. 2014. Disponible en: <http://www.espaciostransnacionales.org/tercer-numero/perspectivas /praticas/>. Acceso em: 4 set. 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GERMANO, M. A. L. R.; REIGOTA, M. A. dos S. Paulo Freire em Sorocaba e Genebra: entrevista com o prof. Aldo Vannucchi. Revista de Estudos Universitários, Sorocaba, v. 33, n. 2, p. 145-156, dez. 2007.

KNIFFKI, J.; REUTLINGER, C. Trabajo social y conocimiento transnacional: reflexiones sobre la construcción del conocimiento en el marco del proyecto RELETRAN. Avaliação, Sorocaba, v. 20, n. 3, p. 779-809, nov. 2015.

MORAN, E. F. Nós e a natureza: uma introdução às relações homem-ambiente. São Paulo: Senac, 2008.

OLIVEIRA, I. B. de. Narrativas: outros conhecimentos, outras formas de expressão. Rio de Janeiro: Faperj; São Paulo: DP&A, 2010.

REIGOTA, M. Ecologia, elites e intelligentsia na América Latina: um estudio de suas representações sociais. São Paulo: Annablume, 1999.

_____. Grupo de pesquisa: perspectiva ecologista de educação. Pesquisa em Educação Ambiental, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 113-117, jul./dez. 2010.

ROMAGUERA, A; PIMENTA, M. A. Univer-Cidade: desafios e possibilidades. Integración Universidad-Comunidad: Retos y Oportunidades. Espacios Transnacionales [en línea], Año 2, n. 4, p. 74-85, ene./jun. 2015. Disponible en: <http://www.espaciostransnacionales.org/cuarto-numero/ univer-cidade/>. Acceso em: 4 set. 2016.

VANNUCCHI, A. A universidade comunitária: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 2004.

Published

2017-06-02

How to Cite

SILVA, A. D.; REIGOTA, M. A. dos S. . O Reletran na Universidade de Sorocaba e seu impacto na construção de processos comunitários por meio das narrativas dos participantes. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 72–81, 2017. DOI: 10.14393/REP-2017-35996. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35996. Acesso em: 23 jul. 2024.