Práticas educativas de âmbito coletivo em Unidades de Saúde da Família (USF)

Saberes e fazeres

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/ree-v16n12017_art09

Keywords:

Health Education, Singularities, Family Health

Abstract

This article discusses the knowledge and practices related to educational practices in healthcare performed at Family Health Units in the city of Feira de Santana, State of Bahia, Brazil, from the perspective of health care professionals who perform those tasks as well as carrying out an analysis of the relationship between theory-practice in those educational activities with emphasis on the dimension of singularity and sociocultural integration of the subjects involved. It has a qualitative approach with exploratory and descriptive characteristics. Although health professionals claim that emancipatory education in health is the one that suits the educational activities in a community-based setting, the practice carried out in the Family Health Strategy in the municipality does not reflect that perspective. The reasons for this as pointed out by the participating subjects were: lack of interest in some professional categories to participate in these activities, centralization and vertical integration of educational practices, which are conducted exclusively by health care professionals, besides the Municipal Health Department policy, which favors vertical integration and centralization. The evident fragmentation in educational health practices found in the teams has the potential to be transformed with the use of resources that will enable workers and participants to establish a dialogue marked by knowledge brokerage and the incorporation of retained and cultural knowledge, integrated into everyday educational practices, with the possibility of producing dialogic praxis and autonomizers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Suely Barreto Ferreira, Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de Feira de Santana, Bahia; professora auxiliar na
Universidade do Estado da Bahia, Campus Senhor do Bonfim, Bahia.

Maria José Bistafa Pereira, Universidade de São Paulo

Doutora em Enfermagem pela Universidade de São Paulo; professora na Escola de Enfermagem de Ribeirão
Preto da Universidade de São Paulo.

References

ACIOLI, S. A prática educativa como expressão do cuidado em saúde pública. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 61, n. 1, p. 117-121, jan./fev. 2008. https://doi.org/10.1590/S0034-71672008000100019

ASSIS, M. M. A; JORGE, M. S. B. Métodos de análise em pesquisa qualitativa. In: SANTANA, J. S. S.; NASCIMENTO, M. A. A. (Org.). Pesquisa: método e técnicas de conhecimento da realidade social. Feira de Santana: Universidade Estadual de Feira de Santana, 2010. p. 139-157.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luis Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2009.

BOEHS, A. E. et al. A interface necessária entre enfermagem, educação em saúde e o conceito de cultura. Texto e Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 312-317, abr./jun. 2007. https://doi.org/10.1590/s0104-07072007000200014

BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 13 jun. 2013, p. 59. Seção 1. Disponível em: <http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf>. Acesso em: 24 jun. 2016.

_____. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Projeto Promoção da Saúde. As cartas de promoção à saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2002.

_____. Ministério da Saúde. Portaria GM nº 154, de 24 de janeiro de 2008. Cria os núcleos de Apoio à Saúde da Família

_____. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Contagem Populacional. Disponível em: http://www.sidra.ibge.gov.br/bda/popul/2015/. Acesso em: 17 jan. 2016.

CAMPOS, G. W. S.; CHAKOUR, M.; SANTOS, R. C. Análise crítica sobre especialidades médicas e estratégias para integrá-las ao Sistema

CAMPOS, O. T. R, CAMPOS, S. W. G. Co-construção de autonomia: o sujeito em questão. In: CAMPOS, G. W. S. et al. Tratado de Saúde Coletiva, São Paulo: Hucitec; Rio de Janeiro: Fiocruz, 2006. p. 669-687.

DINIZ, M. C. P.; FIGUEIREDO, B. C.; SCHALL, V. T. Hortênsia de Hollanda: a arte da educação em saúde para prevenção e controle das endemias no Brasil. História, Ciências, Saúde, Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 16, n. 2, p. 533-556, abr./jun. 2009.

FEUERWERKER, L. C. M.; SENA, R. R. A construção de novos modelos acadêmicos, de atenção à saúde e de participação social. In: FEUERWERKER, L; ALMEIDA, M.; LLANOS, C. M. (Org.). A educação dos profissionais de saúde na América Latina: teoria e prática de um movimento de mudança. Tomo 1

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LANGDON, E. J.; WIIK, F. B. Antropologia, saúde e doença: uma introdução ao conceito de cultura aplicado às ciências da saúde. Revista Latino-Americana de Enfermagem, Ribeirão Preto, p. 175- 190, maio/jun. 2010. Disponível em: . Acesso em: 20 jul. 2016.

MERHY, E. E. O desafio da tutela e da autonomia: uma tensão permanente do ato cuidador. Cadernos do Centro de Estudo Hospital Cândido Ferreira, 1998. Disponível em: <http://www.uff.br/saudecoletiva/professores/merhy/artigos-22.pdf>. Acesso em: 18 jul. 2016.

MINAYO, M. C. de. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2007. 141p.

SCHALL, V. T.; STRUCHINER, M. Educação em saúde: novas perspectivas. Editorial. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 15, supl. 2, p. 4-6, jan. 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ csp/v15s2/1282.pdf>. Acesso em: 24 jun. 2015.

VASCONCELOS, E. M. Educação popular e pesquisa-ação como instrumentos de reorientação da prática médica. In: GONSALVES, E. P. (Org.). Educação e grupos populares: temas (re)correntes. Campinas: Alínea, 2002. p. 99-116.

______. Educação popular: de uma prática alternativa a uma estratégia de gestão participativa das políticas de saúde. PHYSIS: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 14, n. 1, p. 72-77, jan./jun. 2004.

VASCONCELOS, M. L.; BRITO, R. H. P. B. Conceitos de educação em Paulo Freire. São Paulo: Vozes, 2006.

Published

2017-06-02

How to Cite

FERREIRA, C. S. B.; PEREIRA, M. J. B. Práticas educativas de âmbito coletivo em Unidades de Saúde da Família (USF): Saberes e fazeres. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 104–116, 2017. DOI: 10.14393/ree-v16n12017_art09. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/35965. Acesso em: 23 jul. 2024.