Criança e infância
concepções de professoras da educação infantil do município de Ituiutaba, Minas Gerais
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v16n12017-art04Keywords:
Child Education, Education, Childhood, Subject, Children’s rightsAbstract
This article presents a survey conducted in the Pedagogy Course of the School of Education of the Federal University of Uberlândia (FACIP/UFU) in 2015. Our aim was to identify what are the beliefs of female teachers working in both public and private sectors of education in Ituiutaba, State of Minas Gerais, Brazil, regarding children and childhood. We relied on a qualitative research and used semi-structured interviews for data collection. In general, the account of teachers regarding their teaching practices made us realize that the reason for holding talks is that they believe children are subjects capable of engaging in dialogue and expressing their opinions. However, when reporting on other daily activities, those teachers favour the teaching of literacy skills as if children lacked any previous knowledge. With reference to childhood, the teachers’ testimonials favoured play-related aspects: traditional street games, circle games, stickball, badminton, hopscotch. We have also identified childhood beliefs related to moments of joy and pleasure as well as of playing with family and friends.
Downloads
References
AZEVEDO, H. H. de O. Educação infantil e formação de professores: para além da separação do cuidar e educar. São Paulo: Editora da Unesp, 2013.
BARBOSA, M. C. S.; HORN, M. G. S. Projetos pedagógicos na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Senado Federal, 1988.
_____. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília: Câmara dos Deputados, 1990.
_____. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei Federal n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
_____. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.
_____. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEB, 2010.
CALLEGARI, C. Resolução CNE/CEB 5/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 18 de dezembro de 2009. Seção 1, p. 18. Disponível em: <http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf>. Acesso em: 18 de julho de 2015.
DOWBOR, F. F. Quem educa marca o corpo do outro. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
DORNELLES, L. V.; BUJES, M. I. E. Educação na infância: na era da informação. Porto Alegre: Mediação, 2012.
FARIA, A. L. G. de; PALHARES, M. S. Educação infantil pós-LDB: rumos e desafios. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 107, p. 253-254, jul. 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15741999000200012&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 20 abr. 2015.
KRAMER, S. A política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LISBOA, C. A. Dilemas e contradições sobre a concepção de infância presente no Referencial Curricular Nacional da Educação Infantil (RCNEI). 2015. Dissertação (Mestrado em Educação)
MINAYO, M. C. de S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 29. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.
MOYLES, J. R. Só brincar? O papel do brincar na educação infantil. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
ROSA, S. S. da. Brincar, conhecer, ensinar. 2. ed. São Paulo, Cortez, 2001.
SAVIANI, D. Infância e pedagogia histórico-crítica. In: MARSIGLIA, A. C. G. (Org). Infância e pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013. p. 275-295.
SEBER, M. da G. A escrita infantil: o caminho da construção. São Paulo: Scipione, 1997. (Coleção Pensamento e Ação no Magistério).
SOUZA, G. A criança em perspectiva: o olhar do mundo sobre o tempo infância. São Paulo: Cortez, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 As autoras
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.