Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA)

história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n12017_rel03

Keywords:

Education, Degree, Learning, Universities

Abstract

The Youth and Adult Education (EJA in Portuguese) aims to eradicate illiteracy, improvement of the hand labor and consolidation of citizenship for excluded people of the schools. Youth and adult come to schools with professional experience and seeking professional growth, which requires differentiated teaching methodologies. However, teachers use the same methodologies used to regular education. This may be a result of lack of supervision and investment of the Ministry of Education on universities and the poor training offered by universities on teacher formation. Thus, it is urgent the need of discussions on EJA, especially for teachers in training. Here, I do an overview of the EJA history and teacher formation in Brazil; I report and discuss my experience lived in the course of degree in Biological Sciences at the Federal University of Uberlândia and teaching in state schools in Uberlândia. I conclude: the supervised training are important for undergraduates know the reality of the EJA, although they are considered insufficient for professional practice in this modality; it is required greater production of studies on universities, aiming to provide more theoretical basis to the EJA, and who chose to be a teacher must adapt their practice to reality of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bruno de Sousa Lopes, Universidade de São Paulo

Bacharel em Biomedicina pela Fundação Presidente Antônio Carlos, Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Uberlândia, Mestre em Ciências, área Entomologia pela Universidade de São Paulo. Atualmente Doutorando em Entomologia pela Universidade de São Paulo.

References

ALVES, N. Educação e mídia: as tantas faces da professora “usuária” dos artefatos tecnológicos. In: GARCIA, R.; ZACCUR, E. (org.). Cotidiano e diferentes saberes, Rio de Janeiro, DP & A, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Educação para jovens e adultos: ensino fundamental: proposta curricular

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

LAPO, F. R.; BUENO, B. O. Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. Caderno de Pesquisa, São Paulo, n. 118, p. 65-88, mar. 2003.

MACHADO, M. M.; RODRIGUES, M. E. de C. Educação de jovens e adultos: relação educação e trabalho. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 7, p. 373-385, jul./dez. 2013.

MASETTO, M. Um plano e seus componentes. In: MASETTO, M. Didática: a aula como centro. São Paulo: FTD, 1997, p. 86-87.

RAMOS, L. CL.; SÁ, L. P. A alfabetização científica na educação de jovens e adultos em atividades baseadas no programa

SANTOS, D. C. J.; SOUTO, L. S. Coleção entomológica como ferramenta facilitadora para a aprendizagem de ciências no ensino fundamental. Scientia Plena, Aracajú, v. 7, n. 5, p. 1-8, 2011.

SANTOS, R. J.; SASAKI, D. G. G. Uma metodologia de aprendizagem ativa para o ensino de mecânica em educação de jovens e adultos. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, n. 3, p. 1-9, jul./set., 2015.

SILVA, J. L.; BONAMINO, A. M; C.; RIBEIRO, V. M. Escolas eficazes na educação de jovens e adultos: estudo de casos na rede municipal do Rio de Janeiro. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 2, p. 367-392, jun. 2012. https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000200017

SOARES, L. O educador de jovens e adultos e sua formação. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 47, p. 83-100, jun. 2008.

STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. (Orgs). Histórias e memórias da educação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2005.

STRELHOW, T. B. Breve história sobre a educação de jovens e adultos no Brasil. Revista HISTEDBR, Campinas, n. 38, p. 49-59, jun. 2010.

VENTURA, J.; BOMFIM, M. I. Formação de professores e educação de jovens e adultos: o formal e o real nas licenciaturas. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 2, p. 211-227, abr./jun. 2015. https://doi.org/10.1590/0102-4698127011

VILANOVA, R; MARTINS, I. Educação em ciências e educação de jovens e adultos: pela necessidade do diálogo entre campos e práticas. Ciência e Educação, Bauru, v. 14, n. 2, p. 331-346, 2008. https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000200011

Published

2017-06-02

How to Cite

LOPES, B. de S. Formação docente inicial para atuação na Educação de Jovens e Adultos (EJA): história dessa modalidade no Brasil e um breve relato de experiência. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 156–165, 2017. DOI: 10.14393/rep-v16n12017_rel03. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34062. Acesso em: 22 nov. 2024.