FERRER AND FREIRE
intersections of liberterian and Freirean pedagogies in thinking a popular education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-76295Keywords:
Libertarian Pedagogy, Popular Education, Anarchism, Latin AmericaAbstract
By intersecting the theoretical and practical contributions of the educators Francisco Ferrer and Paulo Freire, in the Latin American context, with contemporary realities as a discursive space, this essay weaves together approximations, incongruities and, above all, inspirations for us to think about the practices in an education that aims to be critical, libertarian, and emancipatory. Taking as a guiding question the possibilities of constructing a structurally transformative educational process and aiming to present and reflect on ways of incorporating popular and libertarian education practices nowadays, we defend their inclusion in formal education spaces as a strategy for confronting the institutional order. In this way, we understand the need to destroy the structures of domination and control, while we dream and build, in our own doing, other ways of acting.
Downloads
References
ADORNO, T. W. O ensaio como forma. In: ADORNO, T. W. (org.). Notas de literatura I. Tradução e apresentação de Jorge M. B. de Almeida. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2003. p. 15-45.
ALVES, Y. V.; AZEVEDO, M. A. A biopolítica de Michel Foucault: controle do indivíduo e da sociedade. Inter-Legere, Natal, v. 4, n. 30, p. 1-22, 2021. DOI 10.21680/1982-1662.2021v4n30ID19998. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/19998. Acesso em: 10 fev. 2023.
BRANDÃO, C. R. História do menino que lia o mundo. São Paulo: Expressão Popular, 2014.
BARROSO FILHO, G. Universalização da escola pública: do “para quê?” ao “quanto?”. Contexto e Educação, Ijuí, n. 59, p. 7-20, jul./set. 2000. DOI 10.21527/2179-1309.2000.59.7-20. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/1229. Acesso em: 25 jul. 2025.
CARVALHO, A. F.; GALLO, S. D. O. Defender a escola do dispositivo pedagógico: o lugar do experimentum scholae na busca de outro equipamento coletivo. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 19, n. 4, p. 622-641, out./dez. 2017. DOI 10.20396/etd.v19i4.8648756. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/etd/v19n4/1676-2592-etd-19-04-00622.pdf. Acesso em: 9 fev. 2023.
CORRÊA, F. O anarquismo e o sindicalismo de intenção revolucionária: da Associação Internacional dos Trabalhadores à emergência na América Latina. In: SANTOS, K. W.; SILVA, R. V. (org.). História do anarquismo e do sindicalismo de intenção revolucionária no Brasil: novas perspectivas. Curitiba: Prismas, 2018. p. 19-69.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1977.
FREIRA, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2016.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1998.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2010.
GADOTTI, M. Educação popular, educação social, educação comunitária: conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. Diálogos, Brasília, v. 18, n. 1, p. 10-32, dez. 2012. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rdl/article/view/3909. Acesso em: 25 jul. 2025.
GALLO, S. Educação e liberdade: a experiência da Escola Moderna de Barcelona. Pro-Posições, Campinas, v. 3, n. 3, p. 14-23, dez. 1992. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644387/11811. Acesso em: 3 fev. 2023.
GALLO, S. A educação pública como função do Estado. Comunicações, São Bernardo do Campo, v. 5, n. 1, p. 5-28, jun. 1998. DOI 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v5n1p5-28. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/279239870_A_Educacao_Publica_como_Funcao_do_Estado. Acesso em: 31 jan. 2023.
GUARDIA, F. F. A escola moderna. São Paulo: Biblioteca Terra Livre, 2014.
GURGEL, P. O governo da razão: escolarização, subjetivação e psicologia genética. Aprender: Caderno de Filosofia e Psicologia da Educação, Vitória da Conquista, n. 4, p. 141-160, 2005. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/aprender/article/view/3172. Acesso em: 31 jan. 2023.
LARROSA, J. O ensaio e a escrita acadêmica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 28, n. 2, p. 101-115, jul./dez. 2003. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/25643. Acesso em: 19 jan. 2023.
MENEGHETTI, F. K. O que é um ensaio-teórico? Revista de Administração Contemporânea, Curitiba, v. 15, n. 2, p. 320-332, mar./abr. 2011. DOI 10.1590/S1415-65552011000200010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rac/a/4mNCY5D6rmRDPWXtrQQMyGN/?lang=pt&format=html#. Acesso em: 19 jan. 2023.
MOTA, B. Ferrer. São Paulo: Biblioteca Terra Livre, 2021.
QUIJANO, A. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, E. (org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais: perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 107-130.
REGO, N. R. P. Educação popular e decolonialidade: pedagogias de resistência em Abya Yala. Ponta Grossa: Monstros dos Mares, 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ana Luisa Dias Oliveira, Simone Bicca Charczuk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


