Online care to mothers/grandmothers of children with school complaints: Experience report
relato de experiência
Keywords:
children, families, schools, school complains, pandemicAbstract
The present paper refers to an experience report of online consultations performed during the Covid-19 pandemic, with family members (mother/grandfather) of children with school complaints, by extensionists of the project “School Complaint Guidance” at the Federal University of Catalão. The goal of the project is to contribute to overcoming the school complaint and moving the triad child-school-family. Thus, aiming to work with the families, weekly online groups were held with four mothers and one grandmother. The theoretical framework used was the Cultural-Historical Theory. The historical context we live in has implications for the schooling process, in social dynamics, among other issues. Thus, the welcoming and listening with these families were carried out, in the construction of new paths in the orientation to school complaints.
Downloads
References
A Banda Mais Bonita da Cidade. (2011). Oração. Brasil. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=QW0i1U4u0KE
Abreu, F. O., Marques, F. Q., & Diniz, I. (2020). Divisão sexual do trabalho entre homens e mulheres no contexto da pandemia da COVID-19. Revista Inter-Legere, 3(28). doi: 10.21680/1982-1662.2020v3n28ID21486
Araújo, D. C. G., Oliveira, L. N., Beretta, R.C.S., & Bittar, C. M. L. (2022). Percepções sobre o ensino remoto-domiciliar durante o isolamento físico: o que as mães têm a nos relatar?. Saúde Soc., 31(1), 1-12. doi: 10.1590/S0104-12902022200877
Bernardes, M. E. M. (2020). Educação Escolar e o Desenvolvimento Psicológico: Condições e circunstâncias para o processo dialético de objetivação e subjetivação. In S. C. Tuleski, A. F. Franco, & T. M. Calve (Orgs.), Materialismo Histórico-Dialético e Psicologia Histórico-Cultural: Expressões da luta de classes no interior do capitalismo (pp. 306-327). Paranavaí: EduFatecie.
Biroli, F. (2014). Família: Novos conceitos. São Paulo: Fundação Perseu Abramo.
Dyna, O. (Org.). (2000). Dinâmicas Em Ficha (Vol. 01). São Paulo: Centro de Capacitação da Juventude (CCJ).
Garbarino, M. I. (2020). O discurso meritocrático nas explicações parentais de crianças com queixa escolar. Psicol. cienc. prof., 40, 1-17. doi: 10.1590/1982-3703003195858
Gomes, C. A. V., & Mello, S. A. (2010). Educação escolar e constituição do afetivo: Algumas considerações a partir da Psicologia Histórico-Cultural. Perspectiva, 28(2), 677-694. doi: 10.5007/2175-795X.2010v28n2p677
Grossi, M. G. R., Minoda, D. D. S. M., & Fonseca, R. G. P. (2020). Impacto da pandemia do COVID-19 na educação: Reflexos na vida das famílias. Teoria e Prática da Educação, 23(3), 150-170. doi: 10.4025/tpe.v23i3.53672
Lane, S. T. M. (1989). O processo grupal. In S. T. M. Lane, & W. Codo (Orgs), Psicologia Social: O homem em movimento (8. ed., pp. 78-98). São Paulo: Brasiliense.
Legião Urbana. (1989). Pais e filhos. As quatro estações. Brasil: EMI-Odeon. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=sfixHYBWaiU
Lima, C. (2016, novembro). Todos nós já nascemos com emoções [Vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=wmLnPulXlNw
Lucena, J. E. E., Andrade-Boccato, T. N., & Tuleski, S. C. (2018). “Estudar também se aprende”: Contribuições da psicologia histórico-cultural para a educação. Psicol. estud., 23, 1-8. doi: 10.4025/psicolestud.v23.e36665
Madeira-Coelho, C. M. (2019). Desafios da formação docente: Contribuições da Teoria da Subjetividade na perspectiva cultural-histórica. In A. M. Martínez, F. González Rey, & R. V. Puentes (Orgs.), Epistemologia qualitativa e teoria da subjetividade discussões sobre educação e saúde (pp. 95-112). Uberlândia: EDUFU.
Marsiglia, A. C. G. (2020). Como Educar em Tempos de Barbárie? O Caráter Humanizador da Educação. In S. C. Tuleski, A. de F. Franco, & T. M. Calve (Orgs.), Materialismo Histórico-Dialético e Psicologia Histórico-Cultural: Expressões da luta de classes no interior do capitalismo (pp. 291-305). Paranavaí: EduFatecie.
Neta, M. I. F. L., & Kahhale, E. M. P. (2019). Uma reflexão sobre relações familiares da perspectiva da psicologia sócio-histórica. In G. Toassa, T. M. C. Souza, & D. J. S. Rodrigues (Org.), Psicologia sócio-histórica e desigualdade social: Do pensamento à práxis (pp. 206-224). Goiânia: Editora Imprensa Universitária. Recuperado de https://cegraf.ufg.br/up/688/o/gisele_toassa-EBOOK.pdf
Nobre, F. E., & Sulzart, S. (2018). O papel social da escola. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 3(8), 103-115. Recuperado de https://www.nucleodoconhecimento.com.br/wp-content/uploads/kalins-pdf/singles/o-papel-social-da-escola.pdf
Nunes, A. C. A., & Silva, J. C. (2021). A medicalização do fracasso escolar na concepção dos pais e/ou responsáveis de crianças com queixa escolar. Olhares & Trilha, 23(3), 1104-1127. doi: 10.14393/OT2021v23.n.3.6221
Oliveira, C. B. E., & Marinho-Araújo, C. M. (2010). A relação família-escola: Intersecções e desafios. Estud. psicol., 27(1), 99-108. doi: 10.1590/S0103-166X2010000100012
Patto, M. H. S. (1999). A produção do fracasso escolar histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo.
Pott, E. T. B. (2019). Perspectivas sobre a infância em debate: Contribuições de Piaget, Vigotski e Wallon. Perspectivas em Psicologia, 23(1), 75-93. doi: 10.14393/PPv23n1a2019-50606
Quadrinho explica por que as mulheres se sentem tão cansadas. (2017, maio). Portal Geledés. Recuperado de https://www.geledes.org.br/quadrinho-explica-por-que-as-mulheres-se-sentem-tao-cansadas/
Saad, C. (2021, junho). Relação família e escola na pandemia: Nada será como antes? Tribuna. Recuperado de https://tribunapr.uol.com.br/blogs/artigos/relacao-familia-e-escola-na-pandemia-nada-sera-como-antes/
Saffioti, H. I. B. (1987). O poder do macho. São Paulo: Moderna.
Saviani, D. (2008). Educação socialista, Pedagogia Histórico-Crítica e os desafios da sociedade de classes. In J. C. Lombardi, & D. Saviani (Org.), Marxismo e Educação: Debates contemporâneos (2. ed., pp. 223-274). Campinas: Autores Associados; Histedbr.
Shuare, M. (1990). La psicologia soviética tal como yo la veo. Moscou: Editorial Progresso.
Silva, M. N., & Vieira, E. D. (2020). Clínica psicológica e sofrimentos sociais. Perspectivas em Psicologia, 24(1), 1-19. doi: 10.14393/PPv24n1a2020-50948
Souza, B. P. (2006). Orientação à queixa escolar: Considerando a dimensão social. Psicol. cienc. prof., 26(2), 312-331. doi: 10.1590/S1414-98932006000200012
Souza, B. P. (2020). Apresentando a Orientação à Queixa Escolar. In B. P. Souza (Org.), Orientação à queixa escolar (1. ed., pp. 97-118). São Paulo: Casa do psicólogo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maria Carolina Ferreira Tosta, Ana Clara de Arruda Nunes, Jennifer Ester de Sousa Bastos, Isabella Parreiras Andrade, Janaina Cassiano Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.