Adoção e devolução de crianças

consequências sociais e psicológicas

Authors

  • Carolina Faria Isfer de Lima Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI – Itajaí - SC
  • Tais Juliana Bussolo Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI.
  • Márcia Aparecida Miranda de Oliveira Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI – Itajaí - SC

Keywords:

Adoption, Returned adopted, Family, Host Institutions, Systemic Theory

Abstract

This study aims to know the cases of returned adopted children and their behavior changes when they were returned to host institutions from the perspective of professionals from such places. For this, the qualitative research was done through a semi-structured interview composed of 12 questions, with six participants from two host institutions in two cities of Santa Catarina. A Psychologist, a Social Worker and a Social Educator in each institution were interviewed. The results indicated flaws in the process of preparing applicants for adoption, the tendency to blame children for their return, changes in the behavior of the children after the return, and parents' difficulties in adapting and coping with their expectations regarding adoption.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Faria Isfer de Lima, Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI – Itajaí - SC

Acadêmica do curso de Psicologia na Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI.

Tais Juliana Bussolo, Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI.

Acadêmica do curso de Psicologia na Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI.

Márcia Aparecida Miranda de Oliveira, Universidade do Vale do Itajaí – UNIVALI – Itajaí - SC

Graduação em Curso de Formação de Psicólogo pela Faculdade Paulistana de Ciências e Letras e mestrado pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

Published

2020-01-04

How to Cite

Faria Isfer de Lima, C. ., Bussolo, T. J. ., & Miranda de Oliveira, M. A. . (2020). Adoção e devolução de crianças: consequências sociais e psicológicas. Perspectivas Em Psicologia, 23(2), 103–123. Retrieved from https://seer.ufu.br/index.php/perspectivasempsicologia/article/view/52225