Cantoras Pop e Super-Heroínas: debatendo ciência e gênero por meio de videoclipes

Authors

  • Emerson Ferreira Gomes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
  • Luís Paulo de Carvalho Piassi Universidade de São Paulo (USP)
  • Stella Cêntola Pupo Universidade de São Paulo (USP)
  • Livia Delgado Leandro da Cruz Universidade de São Paulo (USP)
  • Thaís Saboya Teixeira Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.14393/par-v2n2-2017-45473

Keywords:

Gender, Cultural Studies, Education, Science Fiction, Video Clips, Scientific Diffusion

Abstract

The increasing consumption of media products has made the media an important socializing and educational agent, as well as school and family. Films, books, etc., highly consumed by young audiences, contribute to the formation of a sense of class, race and sexuality, as well as power relations in society. However, we believe that media products also provide resources for the contestation of the dominant discourse. Thinking about this, this paper intends to analyze how activities of scientific diffusion from video clips can stimulate debates about gender issues.

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Author Biographies

Emerson Ferreira Gomes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)

Docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP). Professor do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (IFSP). Doutor em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo (USP).

Luís Paulo de Carvalho Piassi, Universidade de São Paulo (USP)

Docente na Universidade de São Paulo (USP). Professor do programa de pós-graduação em Estudos Culturais da Universidade de São Paulo (USP). Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP).

Stella Cêntola Pupo, Universidade de São Paulo (USP)

Mestranda do programa de Estudos Culturais da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Livia Delgado Leandro da Cruz, Universidade de São Paulo (USP)

Graduanda do curso de Bacharelado em Gestão de Políticas Públicas da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

Thaís Saboya Teixeira, Universidade de São Paulo (USP)

Graduanda do curso de Bacharelado em Lazer e Turismo da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo (EACH-USP).

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Published

2018-10-13

How to Cite

Gomes, E. F., Piassi, L. P. de C., Pupo, S. C., Cruz, L. D. L. da, & Teixeira, T. S. (2018). Cantoras Pop e Super-Heroínas: debatendo ciência e gênero por meio de videoclipes. Paradoxos, 2(2), 08–19. https://doi.org/10.14393/par-v2n2-2017-45473