Between Iracenas, Jaciaras, Marias and Josés

report on the creative process of “The future is ancestral”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v19n2a2023-70592

Keywords:

Ancestralidade, Processo criativo, Povos indígenas

Abstract

This text narrates the theatrical production process carried out by the Scenic Creation Atelier class of the Theater Course at the Federal University of Uberlândia. The Scenic Creation Ateliers aim to offer students the possibility of immersing themselves in a creation, in which they can experiment and actively participate in all stages of a scenic creation process. Here I present the process report of the last production I coordinated, “The future is ancestral”, in which we carried out research on ancestry. To this end, there was a study on the participants' family trees and on the culture of some indigenous peoples in Brazil. The title of the montage is a quote from Ailton Krenak, Brazilian indigenous leader, environmentalist, philosopher, poet, and writer from the Krenak people, for whom we can only have a future if we break with the extractive vision of the living organism called Earth and learn to reconcile ourselves with our origins.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mara Lucia Leal, Universidade Federal de Uberlândia

Mara Lucia Leal é artista, pesquisadora e docente do Curso de Teatro, do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) da UFU e do Mestrado Profissional em Artes (PROF-ARTES). Desenvolve pesquisa sobre Cena Contemporânea e Performance na interface entre criação e práticas artístico-pedagógicas. Pesquisadora do grupo GEAC (CNPq) e integrante da equipe editorial da Revista ouvirOUver. Organizou os InterFaces e os dossiês sobre Desmontagem (2013/14) e Performance e Pedagogia (2016/17), publicados na Revista Rascunhos. É autora do livro Performance e(m) Memória (EDUFU, 2014) e de artigos de divulgação de suas pesquisas. Em 2017 realizou a pesquisa de pós-doutorado Performance e pedagogias: poéticas e políticas do corpo: Universidad Autónoma Metropolitana (Cuajimalpa-México-DF) e Universidad Castilla-La Mancha (Cuenca-Espanha). Desde 2013 apresenta a desmontagem Memória em processos. Em 2018, organizou em colaboração com Ileana Diéguez o livro Desmontagens: processos de pesquisa e criação nas artes da cena (7Letras). Atualmente (2023), desenvolve pesquisa de pós-doutorado na Universidade de São Paulo.

Published

2023-10-31

How to Cite

LEAL, M. L. Between Iracenas, Jaciaras, Marias and Josés: report on the creative process of “The future is ancestral”. ouvirOUver, [S. l.], v. 19, n. 2, p. 78–107, 2023. DOI: 10.14393/OUV-v19n2a2023-70592. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/70592. Acesso em: 6 jan. 2025.

Issue

Section

Dossiê RED CITU: Rede Latino-Americana de Criação e Pesquisa de Teatro Universitário