The The film "Ôri"

a decolonial quilombola body

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v20n1a2024-66777

Keywords:

Quilombo, cinema, Beatriz Nascimento, decolonial

Abstract

The text analyzes the film “Ôri” (1989) directed by Raquel Gerber. A work that, through multiple looking strategies, discusses the process of liberation of the Brazilian black people. Having as a guiding thread the life of black intellectual Beatriz Nascimento. A self-author when proposing her particular worldview, but it is also a writing of a people, of a multiple black body. In this way, assuming a methodology that does not intend to be unique, true, what they propose is a path to be followed, traveled by the body in movements of affection, amazement, doubts. A decolonial methodology of film analysis, perceiving the film as a quilted body.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Garcia Madalen Eiras, Universidade Federal Fluminense

Rafael Garcia Madalen Eiras é Doutorando em Cinema pelo PPGCine/UFF-RJ, Mestre em Humanidades, culturas e Artes (PPGHCA- UNIGRANRIO (2020). Graduado em História pela Universidade Cândido Mendes (2015) e Graduado em Cinema e Audiovisual pela Universidade Estácio de Sá (2007). Além de uma especialização em Fotografia e Imagem pela Universidade Cândido Mendes (2009). Rafael tem uma larga experiência como freelance no mercado audiovisual e no momento ele estuda a interação entre o cinema e a educação.

Published

2024-01-30

How to Cite

GARCIA MADALEN EIRAS, R. The The film "Ôri": a decolonial quilombola body. ouvirOUver, [S. l.], v. 20, n. 1, 2024. DOI: 10.14393/OUV-v20n1a2024-66777. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/66777. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Devires Decoloniais: Resistências, Impasses, Estratégias