Experiências artísticas em escola

composição do músico-professor no Pibid Música

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v18n1a2022-63594

Keywords:

Experiências artísticas, formação docente, Pibid música.

Abstract

When attending the pre-service teacher education courses in Music, who chooses to teach in Basic Education, besides bringing the identity of a teacher to the classroom, also brings the identity of a musician, since the two are imbricated. In a course of teacher training, it is necessary for academics to have freedom for these identities to manifest themselves when they are acting in school. In this paper, we have a focused look on Larrosa’s (2016) concept of experience, which is what happens to us, touches us and transforms us. This study is characterized as qualitative and aims to understand how artistic experiences in school relate and contribute to the composition of the musician-teacher. We conducted this research at a university in the state of Santa Catarina, Brazil, with eight academic students from the Music course who participated in the Music Teaching Initiation Scholarship Institutional Program (known as PIBID). We analyzed reflective portfolios, group talk and song lyrics composed by these academics. The musical making went through this training course in the subproject, allowing the identities of musician and teacher to be embedded in this training course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Lopes Junqueira, Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)

Doutoranda em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGE/UDESC). Mestre em Educação pela Universidade Regional de Blumenau (FURB/2018). Possui Especialização em Educação Musical pela Associação Catarinense de Ensino da Faculdade Guilherme Guimbala (2012). Graduada em Artes com Licenciatura em Música pela Universidade Regional de Blumenau (FURB/2006). É professora no Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Membro dos Grupos de Pesquisa Música e Educação (MUsE) na UDESC e Arte e Estética na Educação na FURB. Atua com os seguintes temas de pesquisa: formação docente, educação musical e educação estética.

Carla Carvalho, Universidade Regional de Blumenau (FURB)

Possui graduação em Licenciatura Plena Em Educação Artística pela Universidade Regional de Blumenau (1998), mestrado em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (2003) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2008). Atua como professora no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Regional de Blumenau (FURB) e na graduação em Cursos de Formação de Professores e Design. Líder do Grupo de Pesquisa Arte e Estética na Educação. Atualmente coordena o PROESDE- Licenciatura/FURB. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: arte na educação, artes visuais, mediação cultural, estética na Educação e formação de professores.

Published

2022-08-25

How to Cite

LOPES JUNQUEIRA, M. .; CARVALHO, C. Experiências artísticas em escola: composição do músico-professor no Pibid Música. ouvirOUver, [S. l.], v. 18, n. 1, 2022. DOI: 10.14393/OUV-v18n1a2022-63594. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/63594. Acesso em: 22 nov. 2024.