Parte da história da atorialidade liminar (do teatro e do cinema)

em foco, o elemento voz

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v18n1a2022-63482

Keywords:

Voice, scenic truth, realism, theatre, cinema.

Abstract

This article aims to analyse the path of the actor's voice - regarding the actors who are in liminal position, from theater to cinema -, as a guarantee of their permanence in the field of cinema. Therefore, we seek to briefly trace the historiographical movements of this relationship, considering the ancestry of the actor training based for a long period on the preparation of the voice dedicated to the operability of the actor in the theater, the subsequent assimilation into cinema and the respective responsibility for adapting his oral expressiveness, during the transition from the pre-synchronous sound to the post-synchronous sound period, addressing the prevalent relationship of realism, demanding from the actors the materialization of the scenic truth – Stanislavski's postulate, notably unfolded at cinema as verisimilitude by Pudovkin -, which, in short, seeks to materialize in the staging the aesthetic illusion and the effect of immersion in the spectator. At the end, we aim to shed some further light on these reflections about the relation between the actor's vocal performance and the impression of reality in the mise en scène.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Di Carlo Ferreira, Universidade Estadual do Paraná

Ator, autor, pesquisador, professor, cineasta, roteirista, videomaker e diretor teatral. Mestre em Cinema e Artes do Vídeo pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Especialista em Cinema e Linguagem Audiovisual pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Especialista em Metodologia do Ensino de Artes, pela UNINTER. Licenciado em Teatro, pela UNESPAR. É Técnico em Arte Dramática - Ator Cênico pelo CEP. Membro do Grupo de Estudos sobre o Ator no Audiovisual - GEAs, e do Grupo de Pesquisa Eikos: imagem e experiência estética. No cinema, trabalha como ator, cineasta, roteirista, diretor de arte e preparador de elenco, pesquisando os modos compositivos de filmes de realização atoral imbuídos da posição de ator-autor. Na academia, seus estudos dedicam-se às teorias do ator, do diretor, do autor - em suas abordagens de formação, docência e atuação profissional, em cinema, comunicação, audiovisual, artes do vídeo e teatro, refletindo sobre os processos de realização e experiência estética.

Published

2022-08-25

How to Cite

FERREIRA, R. D. C. Parte da história da atorialidade liminar (do teatro e do cinema): em foco, o elemento voz. ouvirOUver, [S. l.], v. 18, n. 1, 2022. DOI: 10.14393/OUV-v18n1a2022-63482. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/63482. Acesso em: 22 nov. 2024.