Contando histórias para dançar ou sobre encontros em Arte na Educação das infâncias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v18n2a2022-60886

Keywords:

dança, contação de história, educação infantil, pratica educativa

Abstract

By assuming the alterity of childhood in its multilingual productions and expressions, particularly the bodily, playful and imaginary ones, this study looked for a possibility to dance and play the storytelling in Early Childhood Education in order to put on girls and boys with little age. Here, we report an experience carried out in a Municipal Center for Early Childhood Education (CMEI) in the city of Goiânia (GO) with the participation of two groups of children aged 4 and 5, over 16 meetings, recorded in a diary field, photos and filming. Thus, between experiments of weight, space, displacements, supports, bodily and dynamic actions, it was proposed to dance the story told, tell the story by dancing and narrating for the children to dance at the same time; listen to audio, watch video, create your own stories, draw the story so that your traces could be danced, recite poems, take chances, get frustrated and have fun. Along the way it was noticed that the kids pulsed with history and penetrated the images, creating and recreating with the whole body that they are, in the encounter between the arts, in sensitive and poetic processes of playfulness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda de Souza Almeida, Universidade Federal de Goiás - Faculdade de Educação Física e Dança

Professora do curso de Licenciatura em Dança da Universidade Federal de Goiás (UFG). Pesquisadora do Núcleo de pesquisa e investigação cênica Coletivo 22 e membro do grupo de pesquisa Dança: Estética, Educação do Instituto de Artes da UNESP, desde 2009, atuando em projetos de pesquisa que versam sobre dança, educação e formação de professores. Coordena o projeto de pesquisa Dançarelando: a praxis artístico-educativa em dança com crianças e o projeto de extensão e cultura Dançarelando.

Letícia Fonseca de Abreu, Universidade Federal de Goiás (UFG) e Centro Universitário Claretiano (CEUCLAR)

Desenvolve trabalhos com a infância desde 2015. Professora na instituição de ensino Escola Casa Verde, Aparecida de Goiânia, Goiás. Formada em Dança pela Universidade Federal de Goiás (UFG) e em Pedagogia pelo Centro Universitário Claretiano (CEUCLAR).

Published

2022-12-26

How to Cite

ALMEIDA, F. de S.; ABREU, L. F. de. Contando histórias para dançar ou sobre encontros em Arte na Educação das infâncias. ouvirOUver, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 419–434, 2022. DOI: 10.14393/OUV-v18n2a2022-60886. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/60886. Acesso em: 26 nov. 2024.