“Professor personagem” como estratégia de mediação para o ensino do Teatro na Educação Infantil

Authors

  • Diego de Medeiros Pereira Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v16n2a2020-53887

Keywords:

Theater pedagogy, Drama, Early childhood education, Teacher training

Abstract

From the training processes developed with Early Childhood Education professionals and, also, in the initial training of pedagogues and graduates in theater, the artistic and pedagogical possibilities arising from the use of Drama – teaching method of theater and theatrical creation – were found and it was considered as a possible approach to be appropriated by teaching-learning practices of theatrical language with children. Besides the dialogue with the curricular proposals aimed at children’s education, it was verified, above all, the potential of using the “teacher in role” strategy to promote a mediation between the children's perception of the theater and the possible learning and development objectives to be explored by the process leaders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego de Medeiros Pereira, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Diego de Medeiros Pereira é Doutor e Mestre em Teatro (2015 e 2011) e Licenciado em Artes Cênicas (2007) pela UDESC. Docente do Departamento de Artes Cênicas da UDESC, do Programa de Pós-Graduação em Teatro (PPGT) e do Mestrado Profissional em Artes (Prof-Artes). Líder do Grupo de Estudos sobre Teatro e Infâncias (GETIs/CNPq) e coordenador do Programa de Extensão “Teatro e Infâncias”. Pesquisa relações entre teatro e diferentes infâncias, Drama e formação de professores/as. Ator, dançarino e diretor de teatro. Coordenador da Trupe da Alegria – grupo teatral formado por profissionais da Educação Infantil de Florianópolis (SC).  

Published

2020-12-31

How to Cite

DE MEDEIROS PEREIRA, D. . “Professor personagem” como estratégia de mediação para o ensino do Teatro na Educação Infantil. ouvirOUver, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 392–405, 2020. DOI: 10.14393/OUV-v16n2a2020-53887. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/53887. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Perspectivas do Drama no Brasil