Sobre as materialidades na aula de teatro

vestígios do drama na prática de uma professora-artista

Authors

  • Heloise Baurich Vidor UDESC

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v16n2a2020-53421

Keywords:

Theater pedagogy, Materialities, Compound stimulis, Written text, Classroom

Abstract

From my experience with drama, started in 1998, as a participant in the “Açorianos” process drama, coordinated by Beatriz Cabral, I reflect on the emphasis on the materialities that drive the collective creation of the scenic-fictional narrative in the drama and how this aspect had an impact in my approach as a teacher and actress. I highlight how the strategy of compound stimulus (Somers, 1999) and the textual materials in the processes, inspired two experiments that I carried out outside the context of the drama: the creation of the performance “uma lady MACBETH” (2009) and “Os Outros do outro Brecht” (2011). The emphasis given to materialities, in current research that I develop with a focus on teacher education, seeks to draw the attention of the theater teacher to the power of the materials - text, space, objects, sound, images - in game with bodies, in order to intensify the poetic atmosphere in the classroom. Thus, based on the action of the teacher, who acts as a co-creator in the processes, the materialities provoke reactions, sensations, reflections in the students / participants, in order to sensitize them and engage them in the pedagogical theatrical proposals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Heloise Baurich Vidor, UDESC

Heloise Baurich Vidor é atriz e professora de Teatro. Possui graduação em Interpretação Teatral/USP (1995), Mestrado em Educação e Cultura (2001) e Mestrado em Teatro (2008)/ UDESC e Doutorado/USP (2015). É professora adjunta do Departamento de Artes Cênicas da UDESC, na área de Pedagogia do Teatro/Teatro e Educação, professora permanente do Mestrado Profissional em Artes (PROF-ARTES) e do Programa de Pós-Graduação em Teatro (PPGT), da mesma universidade. Tem experiência na área de Interpretação e Direção Teatral. É autora dos livros Drama e Teatralidade: o ensino do teatro na escola (2010) e Leitura e Teatro: aproximação e apropriação do texto literário (2016) e co-diretora do espetáculo Coro dos Maus Alunos (2018).

Published

2020-12-31

How to Cite

VIDOR, H. B. Sobre as materialidades na aula de teatro : vestígios do drama na prática de uma professora-artista. ouvirOUver, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 375–391, 2020. DOI: 10.14393/OUV-v16n2a2020-53421. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/53421. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Perspectivas do Drama no Brasil