Quem quer ir para Loco Lândia?

A estratégia da professora-personagem como mediadora em um processo de Drama na escola

Authors

  • Nicoli Maziero Mathias Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC
  • Marcia Berselli Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v16n2a2020-53090

Keywords:

Process Drama, Teacher-in-role, Mediation, Theater with children

Abstract

This article presents a research that has as its theme the mediation of teacher-in-role in a Drama process at school. Based on the study of this pedagogical artistic approach, we seek to answer how the teacher-in-role can stimulate teaching-learning in a sensitive way during a Drama process at school. The article proposes the analysis of aspects of the process Loco Lândia: O Planeta dos Memes, developed with children of the fourth year of Elementary School at EMEF Lívia Menna Barreto (Santa Maria - RS) during 2019. Basing on the theories on Drama, the references are centered on the authors Cabral (2006), Pereira (2015) and Vidor (2012). Based on specific Drama strategies, it is observed how this approach to theater teaching and experimenting can promote a more sensitive mediation, attentive to the different times, knowledge and interests of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nicoli Maziero Mathias, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Nicoli Maziero Mathias é Mestranda em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Licenciada em Teatro pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2019) e Bacharela em Artes Cênicas Hab. em Interpretação Teatral pela mesma Instituição (2016).  Dedica-se à realização de pesquisas em teatro e educação desde 2011. Área de interesse: Pedagogia das Artes Cênicas.

Marcia Berselli, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Marcia Berselli é Doutora em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Departamento de Artes Cênicas da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Líder do Grupo de Pesquisa Teatro Flexível: práticas cênicas e acessibilidade (CNPq/UFSM) e do Laboratório de Criação (LACRI/CNPq). Desenvolve pesquisas sobre teatro e acessibilidade, com ênfase em procedimentos de criação e composição cênica.

Published

2020-12-31

How to Cite

MATHIAS, N. M.; BERSELLI, M. Quem quer ir para Loco Lândia? : A estratégia da professora-personagem como mediadora em um processo de Drama na escola. ouvirOUver, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 519–530, 2020. DOI: 10.14393/OUV-v16n2a2020-53090. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/53090. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Perspectivas do Drama no Brasil