Ensaios com o Drama

os dilemas do professor-artista queer na criação de processos artísticos na escola

Authors

  • Fernando Augusto do Nascimento Rede Municipal de Educação de Tijucas – SC

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v16n2a2020-53036

Keywords:

Drama, Theater pedagogy, Teacher in role, Teacher-artist Queer

Abstract

In this article, I share my approaches as a queer teacher-artist in the mediation of drama processes through the strategy entitled “teacher in role” (CABRAL, 2006; VIDOR, 2010). The shared experiencies were carried out with high school students at the Centro Educacional Dr. Clarindo Santiago, in São Luís – MA. Therefore, the theoretical discussions bring reflections on the teacher and the artist profession at school (VIDOR, 2010; LARROSA, 2018), especially regarding the drama strategy “teacher in role”, as a possibility to emerge narratives with LGBT+ themes in the classroom. The material also discusses the concepts of “trans representativeness” and “place of speech” (LEAL, 2018; RIBEIRO, 2017) linked to the context of creative processes in theater pedagogy. The final reflections sugest possible ways to build (new) networks of affection in the theater education and in the queer studies, in which both currently face a troubled time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Augusto do Nascimento, Rede Municipal de Educação de Tijucas – SC

Fernando Augusto do Nascimento é diretor teatral e pesquisador dos estudos Queer na Pedagogia do Teatro. Mestre em Teatro (UDESC) e professor-artista no Ensino Fundamental na Rede Municipal de Educação de Tijucas – SC. Possui graduação no curso de Licenciatura em Teatro (UFMA), com mobilidade acadêmica na Universidade Nacional Autônoma do México (UNAM). Dedica-se a pesquisar sobre as metodologias do ensino do Teatro em diálogo com as discussões de gênero e sexualidade na escola. Tem experiência na docência em Teatro na Educação Básica, além de trabalhos com formação docente em Pedagogia Teatral e Educação, com ênfase na diversidade LGBT+ na escola.

Published

2020-12-31

How to Cite

NASCIMENTO, F. A. do. Ensaios com o Drama : os dilemas do professor-artista queer na criação de processos artísticos na escola. ouvirOUver, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 466–481, 2020. DOI: 10.14393/OUV-v16n2a2020-53036. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/53036. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Perspectivas do Drama no Brasil