O drama e os jogos eletrônicos no contexto pedagógico do Ensino Médio

Authors

  • Victor Emanuel Carlim Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR
  • Lívia Sudare de Oliveira Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, Paraná https://orcid.org/0000-0002-7750-5125
  • Robson Rosseto Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, campus de Curitiba II http://orcid.org/0000-0002-7905-9819

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v16n2a2020-52498

Keywords:

Drama, Eletronic games, Narrative development, Secondary education

Abstract

This study investigates the methodology known as drama combined with electronic games played by secondary school students inside the school environment. The research was conducted through a survey form in which the students appointed the genre and themes of the electronic games present in their daily lives. This data collection pointed to violence, sexuality and gender relations as the most recurrent themes present on the mentioned games. The drama experience was based on such subjects which mobilized the students creative and critical abilities throughout the construction of scenic narratives. The app WhatsApp was used as a resource of distribution and dissemination of information outside the school environment. This experience highlighted the drama as teaching methodology able to lead students to investigate dramatic situations according to their own knowledge, aiming to wide their autonomy in order to become subjects of their own process of learning.

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Author Biographies

Victor Emanuel Carlim, Universidade Estadual do Paraná – UNESPAR

Victor Emanuel Carlim é mestrando em Artes pelo Programa de Pós-Graduação em Artes (PPGARTES) pela Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR e graduado em Licenciatura em Teatro pela mesma instituição. Ator do Grupo Olho Rasteiro, o qual tem como investigação o Teatro de Rua e o Teatro em espaços alternativos.

Lívia Sudare de Oliveira, Universidade Federal do Paraná – UFPR, Curitiba, Paraná

Lívia Sudare de Oliveira é Doutora em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC e Mestra em Teatro pela mesma instituição. Docente do Curso de Produção Cênica da Universidade Federal do Paraná - UFPR. Autora dos livros: O Teatro de Revista durante a Era Vargas: Modernidade e ambiguidade transbordam na cena revisteira (editora Beau Bassin, 2017) e Romani People in Brazil. From Exile to the Search for Social Rights. (Editora Grin Verlag, 2017).

Robson Rosseto, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR, campus de Curitiba II

Robson Rosseto é Doutor em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP e Mestre em Teatro pela Universidade Estadual de Santa Catarina - UDESC. Docente do Programa de Pós-Graduação em Artes (PPGARTES) e coordenador do Curso de Licenciatura em Teatro, da Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR. Integrante dos Grupos de Pesquisa Arte, Educação e Formação Continuada (CNPq/UNESPAR) e Laboratório de estudos em Educação, Linguagem e Teatro - ELiTe (CNPq/UFPR). Autor dos livros: Jogos e Improvisação Teatral: perspectivas metodológicas (Editora Unicentro, 2013) e Interfaces entre Cena Teatral e Pedagogia: a percepção sensorial na formação do espectador-artista-professor (Editora Paco, 2018).

Published

2020-12-31

How to Cite

CARLIM, V. E.; OLIVEIRA, L. S. de; ROSSETO, R. O drama e os jogos eletrônicos no contexto pedagógico do Ensino Médio. ouvirOUver, [S. l.], v. 16, n. 2, p. 451–465, 2020. DOI: 10.14393/OUV-v16n2a2020-52498. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/52498. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Perspectivas do Drama no Brasil