Violentar o Corpo da Imagem: uma estratégia para representar e resistir à  barbárie

Authors

  • Camila Monteiro Schenkel Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV24-v15n1a2019-11

Abstract

ABSTRACT This article reflects on the representation of the violated body in contemporary art through the analysis of “Postais para Charles Lynch”, by Garapa collective. In this work, the group provokes form and color distortions in frames extracted from videos of lynchings as a strategy to cover their explicit representation and, simoutaneously, violate the body of the image. Considering interviews with the artists, the analysis of the work and texts of Joan Fontcuberta, Hito Steyerl and Jacques Rancière, this article investigates the presence and circulation of images of public body agressions in the digital culture context, as well as the potential offered by art to reframe them. KEYWORDS Contemporary art, digital image, appropriation, violence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camila Monteiro Schenkel, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora e pesquisadora do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Possui doutorado em Artes Visuais no Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da UFRGS, área de concentração História, Teoria e Crítica da Arte, com estágio de doutorado-sanduíche no Departamento de Artes Visuais da Università di Bologna. Coordenou o Programa Educativo da Fundação Iberê Camargo entre 2012 e 2017, desenvolvendo atividades como preparação e supervisão de mediadores, pesquisa e criação de materiais didáticos, concepção e produção de cursos de formação, palestras e seminários sobre as áreas de arte e educação. Em 2017, desenvolveu pesquisa de pós-doutorado no PPGAV-UFRGS com bolsa CAPES PNPD.

Published

2019-06-17

How to Cite

SCHENKEL, C. M. Violentar o Corpo da Imagem: uma estratégia para representar e resistir à  barbárie. ouvirOUver, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 158–170, 2019. DOI: 10.14393/OUV24-v15n1a2019-11. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/46303. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles