Gerd Bornheim: a crítica artística em datiloscrito que problematiza a linguagem e a comunicação.

Authors

  • Gaspar Paz UFES

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV22-v14n1a2018-4

Abstract

This study focuses on criticism and aesthetic experience in the work of Gerd Bornheim. It is a matter of perceiving the designs and impasses of contemporary artistic criticism from the problematization of communication and the crisis of artistic representation. To do so, we will provide the reader with the transcription of a Bornheim typuscript, in which the author emphasizes the impalpable aspect of cultural expressions interpreted only under the yoke of communication. In his argument, the author emphasizes the communicative crisis, concluding that the communication should not be taken as a definitive criterion for the appreciation of the artistic making. In this way, Gerd Bornheim explores the relationships and contrasts between artist-work, artist and public, work and public in the face of media transformation and criticism. This allows us to relocate these problems by means of an aesthetic-political interrogation and its extension to the actuality of the theatrical scene.

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Author Biography

Gaspar Paz, UFES

Gaspar Paz é Professor do Departamento de Teoria da Arte e Música e do Programa de Pós-graduação em Artes da UFES. Doutor em filosofia pela UERJ, mestre em musicologia pela UFRJ e licenciado em filosofia pela UFRGS. Coorganizador dos livros: Arte Brasileira e Filosofia. Espaço Aberto Gerd Bornheim (Rio de Janeiro, Uapê, 2007) e Música em Debate. Perspectivas interdisciplinares (Rio de Janeiro, Mauad X/ Faperj, 2008). Organizador do livro Temas de Filosofia, de Gerd Bornheim, publicado pela Editora da Universidade de São Paulo (São Paulo: Edusp, 2015). Realizou pesquisa de pós-doutorado na USP como bolsista Fapesp e na Université Paris 1 (Panthéon Sorbonne) como bolsista Bepe Fapesp.

Published

2018-07-19

How to Cite

PAZ, G. Gerd Bornheim: a crítica artística em datiloscrito que problematiza a linguagem e a comunicação. ouvirOUver, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 56–69, 2018. DOI: 10.14393/OUV22-v14n1a2018-4. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/42881. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Teatro, Epistemologia, Decolonialidade e outras reflexões estéticas