A qualidade do movimento do dançarino e a percepção: uma reflexão a partir da psicologia do desenvolvimento

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV23-v14n2a2018-17

Abstract

The purpose of this text is to present some theoretical reflections about what may lead some dancers to achieve excellence on the mastery of their art, from the perspective of the developmental psychology. The theoretical framework is the Cultural-Historical Psychology, created by Lev Semenovich Vygotsky and continued by other Russian psychologists who understand that there is an interdependency between the products of culture and the emergence of the higher psychological functions, solely human. Is sugested that one explanation for the differences between dancers could be a major development of the perceptual function and its relation to affectivity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Eunice de Oliveira, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná. Mestra em Educação e graduada em Pedagogia pela mesma instituição.

Helga Loos-Sant'Ana, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Mestra em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco. Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Published

2018-11-28

How to Cite

DE OLIVEIRA, M. E.; LOOS-SANT’ANA, H. A qualidade do movimento do dançarino e a percepção: uma reflexão a partir da psicologia do desenvolvimento. ouvirOUver, [S. l.], v. 14, n. 2, p. 496–508, 2018. DOI: 10.14393/OUV23-v14n2a2018-17. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/36588. Acesso em: 23 nov. 2024.