Processos Interacionais na Educação Musical: reflexão sobre a aula de instrumento musical

Authors

  • Antonio Chagas Universidade Federal do Cariri (UFCA) Juazeiro do Norte CE Brasil

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV24-v15n1a2019-3

Abstract

ABSTRACT This article seeks to present reflections on the process of social interaction during a music lesson. For this, a brief review of the literature will be presented both on sociological concepts pertinent to the theme and works in the area of music that deal with this theme. Then, excerpts from the analysis of a private violin lesson will be presented during a doctorate research (NETO, 2018) that sought to understand the social interactions built during a musical instrument class for children. As theoretical foundation, the concepts of Goffman (2010; 2012; 2013) were used. Through the analyzes, it was possible to understand that the behaviors of the individuals act and shape the established interaction, in a constant process of feedback. KEYWORDS Musical instrument class; social interactions; Erving Goffman.

Author Biography

  • Antonio Chagas, Universidade Federal do Cariri (UFCA) Juazeiro do Norte CE Brasil
    Possui graduação em Música pela Universidade Federal de Sergipe - UFS (2011), Especialização (Lato Sensu) em Ensino da Arte, Habilitação em Música pela Universidade Federal de Alagoas - UFAL (2012) e Mestrado em Educação Musical pela Universal Federal da Bahia - UFBA (2014), com Bolsa de Estudos da CAPES. Doutor em Música, subárea de Educação Musical pela UFBA, sendo bolsista do Programa PROCAD/Casadinho na UFRGS no ano de 2015. Atua principalmente nos seguintes temas: educação musical, Sociologia da Educação Musical, Interação, Ensino Particular de Música. Atualmente é professor efetivo da Universidade Federal do Cariri - UFCA.

Published

2019-06-17

Issue

Section

Dossiê Música, Educação Musical, Formação, Contextos, Ensino, Aprendizagens Mus.

How to Cite

Processos Interacionais na Educação Musical: reflexão sobre a aula de instrumento musical. ouvirOUver, [S. l.], v. 15, n. 1, p. 44–59, 2019. DOI: 10.14393/OUV24-v15n1a2019-3. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/47006. Acesso em: 3 jun. 2025.