REPRESENTAÇÕES DO FEMININO NO DEBATE EDUCACIONAL DA DÉCADA DE 1920: a presença das mulheres no espaço público e o projeto de modernização do país
DOI:
https://doi.org/10.14393/CEF-v29n2-2016-2Resumen
Resumo
O artigo trata das representações do feminino e da mulher brasileira no espaço público e privado, inseridas no debate educacional da década de 1920. A reflexão sobre o papel das mulheres na modernização do país ocorria concomitante às demandas do movimento feminista. É da resposta a essas demandas feministas que trataremos aqui.
Palavras-Chave: Modernização. Representações. Movimento Feminista.
REPRESENTATIONS OF THE FEMININE IN THE EDUCATIONAL DEBATE IN THE 1920s: the presence of women in the public space and the project of Brazil's modernization
Abstract
The article focuses on the representations of the feminine and Brazilian women in both public and private realms embedded in the educational debate of the 1920s. The reflection about the role of women along the modernization of the country occurred in parallel to demands of feminist movements. It is about an answer to these demands that we address here.
Keywords: Modernization. Representations. Feminist Movement.