Teacher – travesty – metamorphic

the body while space and time, atmosphere and time

Authors

  • Sayonara Naider Bonfim Nogueira UNIPAC
  • Euclides Afonso Cabral UNIPAC

DOI:

https://doi.org/10.14393/CEF-v36n1-2023-10

Abstract

Discussing body, gender and sexuality in the field of Geography still causes controversy, especially when travesty, transgender women and men narrate their own experiences of space and place. Trans bodies in geographic teaching and individual formation breaking with the neutrality discourse that for a long time the Geography has dodged when addressing gender and sexuality.  In this way, it is possible to cogitate that a body, a individual, a trans teacher and her pedagogical practice not only represents part of what is considered a school landscape but also questions a stigma that is attributed from a transphobic social imaginary about certain landscape essays. The travesty and geographic body marked by metamorphosis and stigmas, seeks a new way of producing knowledge and educational demands, to promote visibility and open paths between landscapes, territories, and places, even if in slow but large steps within a society that condemns people who are outside a certain compulsory cisheterosexuality.

KEYWORDS: Transvestite. Body. Metamorphic. Geography. Place.

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Author Biographies

Sayonara Naider Bonfim Nogueira, UNIPAC

Licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Uberlândia. Especialista em Coordenação Pedagógica pela Universidade Federal de Uberlândia. Professora de Metodologias na Universidade Presidente Antônio Carlos (UNIPAC) no Curso de Pedagogia. Presidenta do Conselho Popular LGBTQIA+ de Uberlândia. Presidenta do Instituto Brasileiro Trans de Educação. Secretária de Comunicação da Rede Trans Brasil.

Euclides Afonso Cabral, UNIPAC

Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Uberlândia/MG, nota 5 Capes (2021), apresentando dissertação com o Titulo: "A PRECARIZAÇÃO DO TRABALHO DOS PROFISSINAIS DA EDUCAÇÃO MUNICIPAL EM UBERLÂNDIA". Especialista em Educação de Jovens e Adultos: EJA na Juventude, 2017/2017, Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal de Uberlândia. Atua como docente na Fundação Presidente Antônio Carlos (UNIPAC), no curso de Licenciatura em Pedagogia e Matemática, nas áreas de metodologias de ensino (EAD). Atualmente Professor efetivo no Município de Uberlândia, no Ensino Fundamental e no Programa Municipal de Alfabetização de Jovens e Adultos (PMAJA). Coordenador Geral do Fórum do Triângulo Mineiro de Educação de Jovens e Adultos.

Published

2023-06-30

How to Cite

Nogueira, S. N. B., & Cabral, E. A. (2023). Teacher – travesty – metamorphic: the body while space and time, atmosphere and time. Caderno Espaço Feminino, 36(1), 179–188. https://doi.org/10.14393/CEF-v36n1-2023-10

Issue

Section

Dossiê Temático: Teoria(s) queer/ transviadas: gênero, sexualidade e política