Building university capital
An analysis of the career pattern of black female faculty at UFABC
DOI:
https://doi.org/10.14393/CEF-v38n1-2025-3Keywords:
Capital Cultural, Mulheres Negras, Universidade.Abstract
This paper analyzes the presence of black people in higher education teaching in Brazil, observing the educational trajectories and career patterns of black women who are permanente teachers at the Federal Uniiversity of ABC, based on the theorical contributions of Pierre Boue=rdieu and reseachhers on ethnic-racial relations.
References
BARRETO, Paula Cristina da Silva, RIOS, Flávia, NEVES, Paulo Sérgio da Costa e SANTOS, Dyane Brito Reis. A produção das ciências sociais sobre as relações raciais no Brasil entre 2012 e 2019. São Paulo. 2021.
HEILBORN, Maria Luiza, Araújo, Leila, Barreto, Andreia (Org.) Gestão de Políticas Públicas em Gênero e Raça. Rio de Janeiro: CEPESC; Brasília: Secretaria de Políticas para as Mulheres, 2010.
BIROLI, F.; QUINTELA, D. F. Divisão sexual do trabalho, separação e hierarquização. Brasília. 2020.
BOLTANSKI, Luc, L'espace positionnel : multiplicité des positions institutionnelles et habitus de classe. Revue française de sociologie. França.2018.
BOURDIEU, Pierre. Homo Acadêmicus. Santa Catarina. 1992, UFSC, p. 115;
BOURDIEU, Pierre. O Oficio de Sociólogo. Petrópolis. 2010, p. 24;
BOURDIEU, Pierre. Os três estados do capital. Paris. 1979, p.2 e 3;
BRASIL, Resumo técnico do Censo da Educação Superior. 2022. Disponível em https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-institucionais/estatisticas-e-indicadores-educacionais/resumo-tecnico-do-censo-da-educacao-superior-2022
BRASIL, IBGE. 2022. Disponível em https://censo2022.ibge.gov.br/panorama/.
CAMPOS, Luiz Augusto. Dossiê - desafios analíticos da sociologia do racismo no brasil. Tempo Social. São Paulo. 2024, p. 19;
OLIVEIRA, Regimeire Maciel. A questão racial na Universidade Federal do ABC: um debate apoiado nos concursos docentes. Contemporânea, 2020. p. 1334.
OBSERVATÓRIO da Branquitude. Disponível em https://observatoriobranquitude.com.br/pesquisa-o-retrato-das-diferencas-no-acesso-a-escolaridade-entre-mulheres-negras-e-brancas/.
RIOS, Flávia Mateus. Raça e cor no Brasil contemporâneo, oportunismo político e tendência histórica. Revista de Antropologia. São Paulo. 2014, p. 193;
SANTOS, Jaqueline, CARNEIRO Suelaine. Enfrentar o Racismo e o sexismo para a reconstrução da política educacional em uma perspectiva interseccional: a proposta das mulheres negras. Educação e Sociedade. Campinas. 2024.p. 3;
SANTOS ES, GOMES NL, SILVA GM, BARROSA RCS. Racismo institucional e contratação de docentes nas universidades federais brasileiras. Educação e Sociedade. Campinas. 2021, p. 11.
WACQUANT, Loic, Poder simbólico e fabricação de grupos: Como Bourdieu reformula a questão das classes, Journal
of Classical Sociology. Paris. 2013, p.88 e 89.