Literary Textbook Program (PNLD) and Literature Teaching in the English Language Class

Ideas to Use the Graded Reader Pride and Prejudice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v40-2024-21

Keywords:

PNLD, English Language, Literature, Pride and Prejudice, Graded reader

Abstract

The poor teaching of English in elementary and high schools in Brazil makes it difficult to approach English language literature, with little discussion about teaching strategies. The literary part of the PNLD (National Textbook Program) emerges as a solution, offering free quality books to students. One of these books, selected in 2021 for high schools, is the graded reader Pride and Prejudice. However, this graded reader lacks adequate support materials for teachers, which is disadvantageous, especially considering their limited time to plan classes. As a result, the absence of activities can prevent the teachers from exploring the literary part of the PNLD. Aiming to develop literary competence, this article proposes to bridge this gap by creating pedagogical activities for the use of the graded reader Pride and Prejudicethrough an integrated approach to the teaching of literature and English language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mateus da Rosa Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) – Campus Osório

Doutor em Literatura Comparada (UFRGS). Professor de Língua Inglesa, Língua Portuguesa e respectivas literaturas no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) – Campus Osório.

Bruna Luiz da Rosa, IFRS

Bruna has a Teaching Degree from IFRS - Campus Osório. Bruna has experience as a researcher in projects involving Language, Literature ang Human Sciences. She currently is a member of the project Conversation Club at IFRS - Campus Osório. She is also an English teacher at Yázigi, in Capão da Canoa/RS, and a tutor at Me Salva!, and online platform for university admission examination prep course.

References

AUSTEN, J. Orgulho e Preconceito – Pride and Prejudice. Trad. Marcella Furtado. São Paulo: Landmark, 2008.

BARNARD, R. A short history of English literature. 2. ed. Oxford UK/Cambridge USA: Blackwell Publishers, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD. Brasília, DF: 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12391:pnld. Acesso em: 13 maio 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2018: literário / Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica – SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: 2018a. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2018_literario/inicio. Acesso em: 05 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2020: literário / Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica – SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: 2018b. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2020_literario/inicio. Acesso em: 05 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2021: literário / Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica – SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: 2018c. Disponível em: https://pnld.nees.ufal.br/pnld_2021_literario_ensino_medi o/inicio. Acesso em: 05 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio – Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, 2006.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio: linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC, 1998.

BRUMFIT, C.; CARTER, R. Literature and Language Teaching. Oxford: Oxford University Press, 1986.

CAMPOS, P. S. Concepções de leitura e de leitores em Pride and Prejudice e

Sense and Sensibility de Jane Austen. 2017. 169 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS, 2017. Disponível em: https://reposito rio.ufsm.br/bitstream/handle/1/12980/DIS_PPGLETRAS_2017_CAMPOS_PRISCILA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 30 ago. 2023.

CARDOSO, A. C. R.; LAGO, N. A. As mulheres em Orgulho e Preconceito: representação feminina no romance austeniano. Revista Humanidades e Inovação, Palmas/TO, v. 9, n. 01, p. 33-45, 2022. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3849. Acesso em: 30 ago. 2023.

DIAS, N. L. A. A razão em Jane Austen: classe, gênero e casamento em Pride and Prejudice. 2015. 160 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8147/ tde-11042016-122754/publico/2015_NaraLuizaDoAmaralDias_VOrig.pdf. Acesso em: 30 ago. 2023.

GREENBLATT, S. et al. (org.). Introduction. In: GREENBLATT, Stephen. et al. (org.). The Norton Anthology of English Literature: the major authors. 9. ed. New York/London: W.W. Norton & Company, 2013. v. 2. p. 3-27.

PEREIRA, M. R.; CARDOSO, D. C. Integrando aspectos linguísticos e literários: uma proposta para o ensino de inglês com poesia. LínguaTec, Bento Gonçalves, v. 8, n. 2, p. 193-213, ago. 2023. https://doi.org/10.35819/linguatec.v8.n2.6707

PEREIRA, M. R.; TEIXEIRA, C. P. G.; PEREIRA, P. P. Aprender e ensinar inglês com literatura: desafios e possibilidades. 1. ed. São Paulo: Pragmatha, 2021.

PRESOTTO, B. A configuração do papel feminino em traduções da obra Pride and Prejudice de Jane Austen. 2017. 54 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Licenciatura em Letras – Português/Inglês, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2017. Disponível em: https://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/14804/2/ PB_COLET_2017_2_03.pdf. Acesso em: 30 ago. 2023.

SHERMAN, S. The Restoration and the Eighteenth Century. In: DAMROSCH, D. et al. (org.). The Longman Anthology: British Literature. 4. ed. New York: Pearson, 2010. v. 1, p. 1980-2009.

VINEY, B. A. Pride and Prejudice: Jane Austen. 1. ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2021.

Published

2024-11-28

How to Cite

PEREIRA, M. da R.; ROSA, B. L. da. Literary Textbook Program (PNLD) and Literature Teaching in the English Language Class: Ideas to Use the Graded Reader Pride and Prejudice. Letras & Letras, Uberlândia, v. 40, n. único, p. e4021 | p. 1–20, 2024. DOI: 10.14393/LL63-v40-2024-21. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/71946. Acesso em: 4 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)