Cinema and the Representation of Ugly Women as Bad Witches in the Collective Imaginary

The Witches (1990)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v39-2023-17

Keywords:

The Witches, Women, Ugly, Beauty, Cinema

Abstract

This article aims to relate the representation of withes in the cinema and the issues of woman appearance by focusing on the movie The Witches990). Female figures with supernatural powers, healers and cursers have spread in people’s imagination since the dawn of civilization. When Catholicism rises in the Middle Age, these women were demonized, representing about 80% of people murdered accused of witchcraft. With the rise of feminist movements, women gained space in society, but still under the patriarchy, with the instruments of control embedded in the “beauty myth”. Contemporary media, including cinema and literature, actively contribute to the maintenance of this system by creating and reinforcing beady standards. Women that deviate from such standards are considered inadequate and have their morals and capabilities discredited, often being represented as evil figures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Izabela Louzada Amaral Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestranda em Artes, linha de pesquisa Cinema, pela Universidade Federal de Minas Gerais, bolsista CAPES

Guilherme Oliveira Furutani, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestrando em Artes pela Escola de Belas Artes (EBA) da Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG (inicio 2022). Graduado em Jornalismo pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Integrou a equipe do projeto de extensão ETC e tal, trabalhando como câmera, diretor de fotografia e editor de vídeo; foi monitor da disciplina Telejornalismo do curso de Jornalismo da UFOP. Em seu trabalho de conclusão de curso produziu um documentário sobre o cinema brasileiro de terror. Tem experiência na área de Comunicação, com ênfase em Comunicação Visual e Cinema.

References

CONVENÇÃO das Bruxas. Direção: Nicolas Roeg. Produção: Jim Henson. Estados Unidos: Warner Bros, 1990. (91 min.).

CONVENÇÃO das Bruxas. Direção: Robert Zemeckis. Produção: Robert Zemeckis, Jack Rapke, Guillermo del Toro, Alfonso Cuarón e Luke Kelly. Estados Unidos: Warner Bros, 2020. (104 min.)

DAHL, Roald. As Bruxas (Ed. Especial). Tradução de Jeferson Luiz Camargo. Rio de Janeiro: Galera Júnior, 2023.

DELUMEAU, Jean. História do medo no ocidente 1300-1800: uma cidade sitiada. Tradução de Maria Lucia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

EHRENREICH, Barbara; ENGLISH, Deirdre. Witches, Midwives and Nurses: A History of Women Healers. 2. ed. Nova Iorque: The Feminist Press, 1973. DOI: https://doi.org/10.14452/MR-025-05-1973-09_2

GABLER, Neal. Walt Disney: o triunfo da imaginação americana. Tradução de Ana Maria Mandim. Barueri, SP: Novo Século, 2019.

HOUSTON, Anjelica. Watch Me: A memoir. Nova Iorque: Scribner, 2014. E-book.

KRAMER, Heinrich; SPRENGER, James. O Martelo das Feiticeiras. Introdução Histórica: Rose Marie Muraro. Prefácio: Carlos Byington. Tradução: Paulo Fróes. 18. ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2005.

LAROCCA, Gabriela Müller. Do Malleus Maleficarum ao Cinema de Horror: a tradição do mal feminino e da mulher-bruxa em filmes da década de 1960. 2021. 395 f. Tese (Doutorado) – Curso de História, Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2021.

WOLF, Naomi. O Mito da Beleza: como as imagens de beleza são usadas contra as mulheres. Tradução: Waldéa Barcelos. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.

Published

2023-12-13

How to Cite

ROCHA, I. L. A.; FURUTANI, G. O. Cinema and the Representation of Ugly Women as Bad Witches in the Collective Imaginary: The Witches (1990). Letras & Letras, Uberlândia, v. 39, n. único, p. e3917 | p. 1–18, 2023. DOI: 10.14393/LL63-v39-2023-17. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/70990. Acesso em: 22 jul. 2024.