Rhythms and Deviations, Sounds and Meanings

Considerations on the Poetry of Edimilson de Almeida Pereira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v39-2023-39a

Keywords:

Brazilian poetry, Rhythm, Sonority, Presence, Edimilson de Almeida Pereira

Abstract

The connections between music and poetry have been and still are the subject of countless analyses and studies, but it does not seem possible to fully grasp the associations between these two artistic expressions, since their respective constitutions are originally intertwined. In recent years, some theorists, such as Hans Gumbrecht, have focused on issues related to this field, tensioning concepts such as rhythm and presence, which has contributed to expanded possibilities of reading and receiving poetry. The aim of this article is, based on these considerations, to analyze some poems by Edimilson de Almeida Pereira, an author who has worked on issues related to sound and rhythmic effects, seeking to understand how these effects act in terms of meaning and how the procedures related to these effects operate in a fundamental way in the poet's work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Assis, Universidade Federal de Juiz de Fora

Doutora em Literatura, Cultura e Contemporaneidade pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Professora de Língua Portuguesa e Literatura no Departamento de Letras e Artes do Colégio de Aplicação João XXIII/Universidade Federal de Juiz de Fora

References

ALEIXO, R. Às portas da casa da palavra. (Prefácio). In: PEREIRA, E. de A. Casa da palavra: obra poética 3. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2003a.

BARBOSA, M. J. S. Recitação da passagem: a obra poética de Edimilson de Almeida Pereira. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2009.

BELLIN, G. P.; PADOVINO, A. P. C. de O. Ritmo e significado, de Hans Ulrich Gumbrecht. Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários, v. 43, n. 1, p. 117, 2023. DOI: 10.5433/1678-2054.2023vol43n1p117.

BRITTO, P. H. Um poema de Edimilson de Almeida Pereira. Eutomia, Recife, v. 18, n. 1, p. 13-19, dez. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/EUTOMIA/article/view/8709/pdf. Acesso em: 15 set. 2023

BRITTO, P. H. Para uma tipologia do verso livre em português e inglês. Revista Brasileira de Literatura Comparada, v. 13, n. 19, p. 127-144, 2011. Disponível em: https://abralic.org.br/downloads/revistas/1415577837.pdf. Acesso em: 15 set. 2023

DIAS, A. L. F. Políticas e ritmos de sintagmas (des)afinados: modos de ler HOMELESS de Edimilson de Almeida Pereira e manto de Oswaldo Martins. 2016. 77f. Tese (Doutorado em Letras) –Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.

CHAVES, R. As coisas arcas. (Prefácio). In: PEREIRA, E. de A. As coisas arcas: obra poética 4. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2003.

GUMBRECHT, H. U. Produção de presença – o que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: Contraponto/Ed. PUC-Rio, 2010.

MANN, K. Slavery and the Birth of an African City. Bloomington: Indiana University Press, 2007.

MATORY, J. L. Yorubá: as rotas e as raízes da nação transatlântica, 1830-1950. Horizontes Antropológicos, v. 4, n. 9, p. 263-292, out. 1998. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/gXdf3gXQczbgGVRzWPMjq7f/#. Acesso em: 03 mar. 2024.

PEREIRA, E. A. Zeosório blues: obra poética 1. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2002.

PEREIRA, E. A. Lugares ares: obra poética 2. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2003b.

PEREIRA, E. A. As coisas arcas: obra poética 4. Juiz de Fora: Funalfa Edições, 2003c.

PIANIGIANI, O. Vocabolario Etimologico Della Lingua Italiana. Disponível em: http://www.etimo.it. Acesso em: 28 jun. 2023.

Published

2024-05-24

How to Cite

ASSIS, L. Rhythms and Deviations, Sounds and Meanings: Considerations on the Poetry of Edimilson de Almeida Pereira . Letras & Letras, Uberlândia, v. 39, n. único, p. e3939 | p. 1–12, 2024. DOI: 10.14393/LL63-v39-2023-39a. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/70989. Acesso em: 25 aug. 2024.