The Algorithm as a Discursive Materiality in a Context of Language Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v38-2022-27

Keywords:

Artificial intelligence, Language education, Multilingual paradigm, Algorithms of oppression

Abstract

Based on a review of case studies of oppression and social problems caused by algorithms and on our theoretical guidelines on language education and on processes of meaning making, we present a prospect of discourse analyses that we will carry out on an under-construction artificial intelligence system of a virtual laboratory for language learning. Conceptually, we propose to reflect on the algorithm as a materiality that, like language, can function as a discourse structure. Methodologically, we point out how the discourse analysis of data and algorithms will take place. This article contributes both to the field of language education by drawing attention to the need to address critically and technically the use of computational technologies in the language classroom and to the field of computer science by pointing to the importance of considering aspects of human language in the practice of programming.

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Author Biographies

Simone Tiemi Hashiguti, Universidade Estadual de Campinas

Doutora em Linguística Aplicada. Docente na Universidade Estadual de Campinas.

Isabella Zaiden Zara Fagundes, Universidade Federal de Uberlândia

Doutoranda e Mestra pelo Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos da Universidade Federal de Uberlândia. Graduada em Letras - Licenciatura Plena em Língua Inglesa e Literaturas de Língua Inglesa, e também em Língua Portuguesa, além de graduada em Ciência da Computação. Pesquisadora e membra dos Grupos de Pesquisa: Linguagem Humana e Inteligência Artificial; O Corpo e a Imagem no Discurso; e da equipe de pesquisa do Laboratório Virtual para Aprendizagem de Língua Inglesa. Desenvolve pesquisas com uma perspectiva decolonial ligadas ao ensino-aprendizagem de língua inglesa como língua estrangeira por meio das novas tecnologias de informação e comunicação, em especial com o uso de inteligência artificial.

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Published

2023-05-03

How to Cite

HASHIGUTI, S. T.; FAGUNDES, I. Z. Z. The Algorithm as a Discursive Materiality in a Context of Language Education. Letras & Letras, Uberlândia, v. 38, p. e3827 | p. 1–21, 2023. DOI: 10.14393/LL63-v38-2022-27. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/68123. Acesso em: 21 nov. 2024.