“Being and Seeming to Be” in The White Paper and The End of Eddy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v38-2022-14a

Keywords:

Jean Cocteau, The White Paper, Édouard Louis, The End of Eddy, Homoerotic literature

Abstract

Literature and other arts forms, as fertile grounds for the expression of subjectivities, are areas in which different LGBTQIA+ affinities tend to show themselves in their most diverse and varied nuances. In light of this, but focusing on male homosexuality, this article reports on a comparative analysis of two French novels: The White Paper, by Jean Cocteau, first published in 1928, and The End of Eddy, by Édouard Louis, first released in 2014. The objective is to establish their divergences and convergences drawing on Didier Eribon’s (2008) Insult and the Making of the Gay Self [Réflexions sur la question gay] and studies on homoerotic literature, such as Barcellos (2002) and Souza (2013).

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Author Biography

Wellington Júnio Costa, UFS / USP

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Letras Estrangeiras e Tradução da Universidade de São Paulo (PPG-LETRA, USP), é Mestre em Estudos Literários - Teoria da Literatura e Literatura Comparada pela Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais (2013), Licenciado em Letras Português-Francês pela Faculdade de Letras - UFMG (2006) e Bacharel em Artes com habilitação em Cinema de Animação pela Escola de Belas Artes - UFMG (1996). Desde de 2015, é professor efetivo de Língua Francesa e Ensino de Língua Francesa do Departamento de Letras Estrangeiras da Universidade Federal de Sergipe, onde foi coordenador do curso de Licenciatura em Letras Português-Francês e presidente do colegiado de Francês ((2017-2020). Foi professor assistente de português na França (2004/2005), professor substituto de francês na Faculdade de Letras da UFMG (2012/2013) e coordenador pedagógico da Aliança Francesa de Belo Horizonte (2011/2015). Tradutor e pesquisador da obra de Jean Cocteau, estuda as noções de autorretrato, autobiografia e autoficção, a relação entre as artes (desenho, literatura, cinema...), a poética da tradução e a tradução intersemiótica. É autor do livro Jean Cocteau: a construção do eu no desenho, na literatura e no cinema (Novas Edições Acadêmicas, 2016).

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Published

2022-12-31

How to Cite

COSTA, W. J. “Being and Seeming to Be” in The White Paper and The End of Eddy. Letras & Letras, Uberlândia, v. 38, p. e3814 | 1–13, 2022. DOI: 10.14393/LL63-v38-2022-14a. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/62168. Acesso em: 22 jul. 2024.